شمار مرگ‌های ناشی از کوروناویروس جدید که از شهر ووهان در ایالت هوبئی در مرکز چین در اواخر ماه دسامبر پدیدار شد، روز دوشنبه ۱۴ بهمن با افزایشی ۵۷ موردی نسبت به روز قبل به ۳۶۱ مورد رسید.

coronavirus 2019

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز شمار موارد عفونت جدید نیز نسبت به روز یکشنبه ۲۸۲۹ مورد افزایش یافت و به ۱۷۴۵۹ مورد رسید. ۴۸۹ نفر نیز پس از بهبودی از بیمارستان مرخص شده‌اند.

اکنون شمار مرگ‌ومیر ناشی از کوروناویروس جدید از شمار مرگ‌های رخ‌داده در جریان همه‌گیری سارس (نشانگان شدید حاد تنفسی ناشی از یک کوروناویروس دیگر) در سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۳ که به مرگ ۳۴۹ نفر انجامید، بیشتر شده است.

آخرین تحولات مربوط به کوروناویروس جدید به این ترتیب است:

- دست کم ۱۷۱ مورد جدید عفونت با کوروناویروس جدید نیز در کشورهای استرالیا، بریتانیا، فرانسه، آلمان، هنگ‌کنگ، ژاپن، روسیه، اسپانیا، تایلند و آمریکا  و ۱۴ کشور و منطقه دیگر خارج از سرزمین اصلی چین گزارش شده است.

- نخستین مرگ ناشی از کوروناویروس جدید در خارج از چین در یک مرد ۴۴ ساله چینی که از ووهان به فیلیپین سفر کرده بود، گزارش شد.

- سقوط شاخص سهام در چین در روز دوشنبه باعث از دست رفتن ۳۹۳ میلیارد دلار شد. سرمایه‌گذاران از ترس شیوع کوروناویروس و تاثیر آن بر اقتصاد در نخستین روز دادوستد در چین پس از تعطیلات سال نوی قمری یوآن (واحد پول چین) و سهام‌هایشان را فروختند و باعث افت شدید قیمت‌های سهام شدند.

- بانک مرکزی چین در واکنش به این تحولات اعلام کرد که ۱.۲ تریلیون یوآن (۱۷۳.۸۱ میلیارد دلار) نقدینگی را به بازارها تزریق کرد و وعده داد از شرکت‌هایی که به علت شیوع کوروناویروس دچار مشکل شده‌اند، حمایت مالی و اعتباری کند.

- پالایشگاه‌های مستقل در ایالت شان‌دونگ در شرق چین که در مجموع یک پنجم نفت خام کشور را تصفیه می‌کنند، برون‌ده خود را فقط در طول یک هفته ۳۰ تا ۵۰ درصد کاهش داده‌اند، چرا که شیوع بیماری تقاضا برای سوخت را کاهش داده و توزیع سوخت را دچار مشکل کرده است.

- داده‌هایی که چینی‌ها منتشر کرده‌اند، نشان می‌دهد که ویروس نسبت به شیوع کوروناویروس عامل «نشانگان شدید حاد تنفسی» (سارس) در سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۳ کشندگی کمتری دارد.

- آمریکا، آلمان، ژاپن، تایلند، ویتنام و کره جنوبی انتقال انسان به اسنان کوروناویروس را گزارش کرده‌اند که بیانگر توانایی بیشتر ویروس برای انتشار است.

- شهر ووهان و سایر شهرها در ایالت هوبئی- مرکز همه‌گیری- همچنان در قرنطینه تقریبا کامل هستند.

- آمریکا، استرالیا، سنگاپور، نیوزیلند و ویتنام از جمله کشورهایی هستند که ورود اتباع خارجی را که اخیرا از چین دیدار کرده‌اند، ممنوع کرده‌اند.

- شرکت اپل روز یکشنبه اعلام کرد که همه فروشگاه‌ها و دفترهایش در چین را تا ۹ فوریه تعطیل می‌کند. شرکت‌های بزرگ دیگری مانند شرکت آمریکایی والمارت و شرکت سوئدی ایکئا مسافرت‌های کارکنان و عملیاتشان در چین را محدود کرده‌اند.

- بسیاری از خطوط هوایی بین‌المللی پروازهای مستقیمشان به شهرهای بزرگ چین را معلق یا محدود کرده‌اند.

- کشورهایی از جمله روسیه، استرالیا، کانادا، فرانسه، آلمان، اندونزی، ایتالیا، ژاپن، سنگاپور، کره جنوبی و آمریکا در تلاش برای تخلیه شهروندانشان از شهر ووهان هستند یا قبلا این کار را انجام داده‌اند.

- دو انجمن صنعت سینمای چین نیز از بازیگران و کارگردانان خواسته‌اند فعالیت‌های فیلمبرداری‌شان را متوقف کنند.

کد خبر 482211

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha