دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۲
۰ نفر

امسال میزان صادرات محصولات کشاورزی از کردستان از لحاظ وزنی با ۱۹ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۵۲۹ هزار تُن رسید.

صادارت محصولات کشاورزی

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان دوشنبه ۱۴ بهمن در شورای مدیران سازمان جهاد کشاورزی کردستان اظهار کرد: آمار میزان صادرات محصولات کشاورزی استان در ۱۰ ماه منتهی به دی سال جاری به ارزش ۲۷۴ میلیون دلار است که با توجه به ارزش ۵۶۳ میلیون دلاری کل صادرات گمرکات استان در بازه زمانی مذکور، محصولات کشاورزی حدود ۴۹ درصد از کل صادرات استان را تشکیل ‌می‌دهد.  

شهریار حنیفی اضافه کرد: آمار میزان صادرات محصولات کشاورزی استان در این مدت در مقایسه با مدت مشابه بر اساس ارزش دلاری با ۲۰ درصد کاهش مواجه بوده اما بر اساس ارزش وزنی با ۱۹ درصد افزایش از ۴۴۵ هزار تن سال قبل به ۵۲۹ هزار تن رسیده است.  

وی افزود: از میزان ۲۷۵ میلیون دلار صادرات محصولات کشاورزی از گمرکات استان در سال جاری براساس خود اظهاری صادر کنندگان حدود ۴۵ میلیون دلار شامل ۱۶ درصد مربوط به تولیدات استان بوده است.  

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: امسال بیشترین میزان صادرات مربوط به محصولات زراعی بود که کشش تقاضای بازار عراق برای محصولاتی مانند هندوانه و گوجه فرنگی از دلایل افزایش صادرات محصولات زراعی است.  

حنیفی افزود: صادرات محصولات باغی نسبت به مدت مشابه خود در سال قبل به لحاظ ارزش دلاری بیش از ۳۱ درصد افزایش یافته که یکی دلایل عمده این افزایش رعایت شاخص‌ها و ضوابط بسته بندی توسط صادرکنندگان است.  

وی اظهار کرد: در مورد صادرات محصولات دامی نیز به دلیل وضع ممنوعیت صادرات دام زنده در خرداد ۹۷، میزان صادرات این محصولات در سال جاری نسبت به مدت مشابه به لحاظ ارزش دلاری حدود ۸۰ درصد کاهش یافته است.  

حنیفی اضافه کرد: در حال حاضر با توجه به افزایش دام‌های پرواری پایین بودن قیمت دام زنده نسبت به قیمت تمام شده به دلیل حمایت از تولید کنندگان لازم است تا آزادسازی صادرات دام زنده به صورت محدود صورت گیرد.  

وی افزود: صادرات محصولات شیلاتی در ۱۰ ماه اول سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل به میزان ۲۲۲ درصد کاهش یافته و از کل صادرات محصولات شیلاتی ۳ هزار و ۷۷۴ تُن در ۱۰ ماه گذشته از سال جاری حدود ۶۱ درصد شامل ۲ هزار و ۳۲۹ تُن مربوط به تولیدات استان است.  

کردستان با داشتن بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار زمین قابل کشت مرغوب و مستعد یکی از قطب‌های تولید محصولات کشاورزی کشور است بطوریکه باغداران استان با تولید سالانه بیش از ۴۵ هزار تن انگور دیم رتبه دوم کشوری را به خود اختصاص داده اند، سیب، گلابی، زردآلو، هلو، شلیل، بادام، گیلاس، آلبالو، آلو و گردو از دیگر محصولات باغی کردستان است و همچنین رتبه اول تولید توت فرنگی با تولید بیش از ۴۷ هزار تن به کردستان تعلق دارد.  

بر اساس آخرین سرشماری کشاورزی (سال ۱۳۹۳) تعداد ۱۱۳ هزار و ۶۳۰ بهره بردار بخش کشاورزی در سطح ۱۶۳ هزار و ۸۷۳ واحد بهره برداری در استان مشغول فعالیت هستند.  

کد خبر 482092

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha