این روزها اخبار ناگوار وقوع حادثه در مدارس کشور کم نیست؛ از فرو ریختن سقف مدرسه‌ای در شهرستان میناب تا خبرهای گاه و بیگاه آتش‌سوزی‌های دلخراش در مدارس. فرسودگی مدارس نگرانی‌های بسیاری برای والدین دانش‌آموزان به وجود آورده است.

مدرسه 4

حسن حسن زاده - همشهری آنلاین: مدتی پیش فرو ریختن دیواره چاه یکی از مدارس منطقه 3 و فرونشست خیابان مقابل در ورودی مدرسه باعث نگرانی شدید والدین دانش‌آموزان شد و چند روزی مدرسه کیمیای سعادت را به تعطیلی کشاند. در این گزارش سراغ والدین دانش‌آموزان رفته و در گفت وگو با مسئولان شهرداری و آموزش و پرورش منطقه ابعاد مشکل را برای اطمینان خاطر دانش‌آموزان و والدین‌شان بررسی کرده ایم.

ماجرای فرونشست زمین
با گذر از کوچه‌های کم عرض محله دولت که خانه‌های قدیمی و فرسوده‌ بسیاری را در دل خود جا داده‌اند به خیابان طبیب‌زاده و کوچه ارم می‌رسیم؛ جایی که سال‌هاست صدای شادی و خنده دانش‌آموزان مدرسه کیمیای سعادت را در حافظه خود ثبت کرده است. در همسایگی منازل مسکونی، ساختمان سفید رنگ و قدیمی مدرسه با در و پنجره‌های آبی‌رنگش خودنمایی می‌کند. زنگ آخر که به صدا در می‌آید کوچه ارم مثل هر روز از صدای خنده بچه مدرسه‌ای‌ها پر می‌شود. مقابل در ورودی مدرسه، چند مترمربع آسفالت نو که بچه‌ها برای رسیدن به آن سوی خیابان یکی یکی از روی آن می‌دوند جلب توجه می‌کند. چند نفر از والدین که با خودروی شخصی سراغ فرزندان‌شان آمده‌اند مشغول صحبت درباره اتفاق اخیر در ساختمان مدرسه هستند. نگرانی در چشم‌های‌شان موج می‌زدند. یکی از والدین دانش آموزان آسفالت نو مقابل مدرسه را نشان می‌دهد و می‌گوید:« سه‌شنبه 2هفته پیش وقتی کلاس‌های  آن روز تعطیل شد مسئولان مدرسه اعلام کردند که روز چهارشنبه مدرسه تعطیل است. علت تعطیلی را به والدین نگفتند اما یکی از مادران صبح روز سه‌شنبه از نشست آسفالت مقابل مدرسه خبر داده بود. کسی مسئله نشست جزئی آسفالت را جدی نگرفت اما غروب همان روز وقتی مدرسه تعطیل شد آسفالت ورودی مدرسه به طور کامل دچار نشست شد و حفره‌ای در دل زمین به وجود آمد. ظاهراً مدت‌ها بود که لوله آب مقابل در ورودی مدرسه دچار ترکیدگی شده و نشت آب باعث فرونشست زمین شده بود.» ماجرا به همینجا ختم نمی‌شود. در اثر این اتفاق، آبدارخانه ساختمان مقطع دبستان مدرسه نیز دچار نشست شد. ‌یکی دیگر از والدین می‌گوید:« مدرسه کیمیای سعادت در 3مقطع دبستان، متوسطه اول و دوم، دانش‌آموز دارد. آن روز کف آبدارخانه ساختمان دبستان هم نشست کرد که این مسئله باعث نگرانی همه خانواده‌ها شده ‌است.»


والدین هنوز هم نگرانند
اگرچه پس از فرونشست زمین، مدرسه 3 روز برای انجام تعمیرات تعطیل شد اما والدین دانش‌آموزان هنوز هم نگران هستند. مادر یکی از دانش‌آموزان مقطع ‌دبستانی می‌گوید:« باخبر شدیم 2حلقه چاه ناایمن در مدرسه وجود داشت که در اثر نشت آب از لوله، دچار نشست شده و دیواره چاه فرو ریخته‌است. این روزها فرزندم را به مدرسه نفرستادم. چند نفری از والدین هم همین تصمیم را گرفتند. مسئولان مدرسه می‌گویند چاه‌ها را پر کرده‌اند اما از کجا معلوم که نشت آب به زیر ساختمان باعث فرسودگی بیشتر بنای قدیمی مدرسه نشده و اتفاق ناگواری برای دانش‌آموزان رخ ندهد؟» والدین دانش‌آموزان مدرسه کیمیای سعادت برای رفع نگرانی‌ها موضوع را از آتش‌نشانی و شهرداری هم پیگیری کرده‌اند. یکی دیگر از والدین که نمی خواهد اسمی از او برده شود می‌گوید:« ساختمان مدرسه بسیار فرسوده است. در پیگیری‌ها از شهرداری و آتش‌نشانی منطقه فهمیدیم این مدرسه قبلاً هم به دلیل نواقص ایمنی اخطار دریافت کرده‌ بود. از مسئولان مدرسه خواستیم با هزینه خودمان از کارشناسان ایمنی بنا دعوت کنیم تا وضع استحکام ساختمان مدرسه را ارزیابی کنند اما با ما همکاری نکردند.» یکی دیگر از والدین می‌گوید:« دخترم دانش‌آموز مقطع پیش‌دبستانی است. از آنجایی که پیش دبستانی‌ها زودتر از دیگر مقاطع تعطیل می شوند حوالی ظهر آن روز به مدرسه رفتم. تازه دیواره چاه فرو ریخته بود و آتش‌نشانان هم در مدرسه حضور داشتند. از آنها شنیدیم که امکان فرونشست قسمت‌های قدیمی بنا وجود دارد و باید حتماً مهندسان ناظر استحکام بنا را تأیید کنند.»

پاسخ شهرداری:
چاه با نظارت شهرداری پر شد
نگرانی والدین دانش‌آموزان مدرسه کیمیای سعادت را با مسئولان شهرداری منطقه 3 در میان می‌گذاریم. «محمدجواد احمدی» مدیر فنی شهرداری ناحیه 3 درباره مشکلات نشت آب در ساختمان مدرسه و پیگیری‌های شهرداری پس از صدور اخطار به مسئولان مدرسه می‌گوید:« سطح آب‌های سطحی محدوده منطقه 3 به دلیل قرار گرفتن در منطقه کوهپایه‌ای بالاست. همین عامل زمینه‌های رانش خاک را بیشتر مهیا می‌کند. از طرفی لوله آب آشامیدنی مدرسه دچار شکستگی شده و باعث تشدید مسئله شستن خاک و در نتیجه فرونشست آسفالت مقابل مدرسه و ریزش دیواره چاهک داخل مدرسه شد. بلافاصله پس از بروز این اتفاق از مسئولان مدرسه خواستیم چاهک مدرسه پر شود. با تأمین خاک مورد نیاز، کار رفع خطر خیابان همزمان با پر شدن چاهک مدرسه انجام شد و اکنون در این حوزه خطری دانش‌آموزان را تهدید نمی‌کند.»

پاسخ آموزش و پرورش منطقه 3:
خطری دانش‌آموزان را تهدید نمی کند
با وجود رفع مشکل فرونشست زمین و چاه موجود در آبدارخانه، والدین دانش‌آموزان با توجه به فرسودگی و قدمت ساختمان مدرسه نگران استحکام بنای مدرسه هستند. «محمدرضا صفری» معاون پشتیبانی آموزش و پرورش منطقه 3 دراین باره می‌گوید:« ساختمان مدارس غیردولتی هم پیش از شروع کار باید مجوز نوسازی و استحکام بنا دریافت کنند. بنابراین اگر ساختمانی مجوز استحکام بنا نداشته باشد امکان فعالیت آن وجود دارد. اما در مورد مدرسه کیمیای سعادت، پس از فرونشست زمین و ریزش چاه در مدرسه از مهندسان ناظر اداره کل نوسازی مدارس تهران خواستیم وضع استحکام بنای این مدرسه را پس از وقوع این اتفاق بررسی کنند. روز گذشته با حضور ناظران در مدرسه، وضع ساختمان به دقت بررسی و استحکام بنای مدرسه نیز تأیید شد.» صفری از آمادگی آموزش و پرورش منطقه برای بررسی وضع بنای دیگر مدارس منطقه خبر می‌دهد:« هر ساختمانی را که مدیران مدارس و والدین دانش‌آموزان برای بررسی وضع بنا به ما معرفی کنند طی کمتر از 48 ساعت مهندسان ناظر نوسازی به محل مورد نظر اعزام می‌شوند.»
 

کد خبر 482090

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha