یک جامعه‌شناس گفت: جامعه کنونی ما دچار فساد گسترده‌ای شده و تا زمانی که چنین وضعیتی وجود داشته باشد، شاهد رشد و توسعه در کشور نخواهیم بود.

قرایی مقدم

امان‌الله قرایی مقدم در گفت‌وگو با همشهری‌آنلاین با بیان این مطلب گفت: متاسفانه در جامعه ما بی‌اعتمادی به دستگاه قضا بسیار زیاد است. چون مردم هیچ‌وقت نتیجه‌ای را که باید از برخوردها با مفسدان اقتصادی ببینند، نمی‌بینند. به عنوان مثال قاضی مرتضوی را دستگیر کردند و بعد از مدت کوتاهی با جریمه بسیار کم از زندان آزاد شد. در اینجاست که مردم اعتماد خود را از دست می‌دهند.

قرایی مقدم با بیان اینکه مدیر وقت بانک ملت را با آن حجم از تخلف گرفته‌اند ولی شاید به دلیل اینکه پشتوانه محکمی دارد، به پرونده آن رسیدگی درستی نمی‌شود، گفت: مردم زمانی که این اتفاقات را می‌بینند، مطمئن می‌شوند که برگزاری دادگاه‌های مبارزه با فساد تشریفاتی و فرمایشی است.

او تاکید کرد: متاسفانه به جای آنکه عاملان اصلی بروز فساد را محاکمه کنند، افرادی دستگیر می‌شوند که پشتوانه‌ای ندارند. مردم به جای آنکه عاملان اصلی را در زندان و پشت میز محاکمه ببینند، آزاد و مشغول کار می‌بینند. همین مسائل اعتماد مردم را بیش از پیش خدشه‌دار می‌کند.

این جامعه‌شناس با بیان اینکه در جامعه ما به جای شتردزد، تخم‌مرغ‌دزد دستگیر و محاکمه می‌شود، گفت: این افرادی که اکنون دستگیر و محاکمه می‌شوند، ابزار و وسیله هستند و درست است که باید با این افراد هم برخورد شود، اما باید ببینیم چه کسانی به این افراد دستور داده‌اند و راه رانت و فساد را برایشان هموار کرده‌اند. این افراد باید محاکمه شوند.

این جامعه‌شناس ادامه داد: جامعه‌ای که تا این اندازه درگیر فساد است، نمی‌تواند توسعه پیدا کند. واقعیت جامعه امروز جامعه ما این است که مناسبات به جای عقل و منطق و قانون، بر روابط و قدرت و رانت استوار است.

قرایی مقدم گفت: بحران بی‌اعتمادی در جامعه بیداد می‌کند و مردم به هیچ‌چیز اعتماد ندارند، گفت: مردم حتی دیگر خبرهای راست را هم باور نمی‌کنند و متاسفانه برای اینکه صحت و سقم خبرها را متوجه شوند، به رسانه‌های خارجی رجوع ‌می‌کنند. زمانی که بی‌اعتمادی در جامعه وجود داشته باشد، دیگر سنگ روی سنگ نمی‌ماند.

قرایی مقدم گفت: در یک سال گذشته و از زمان روی کار آمدن ابراهیم رئیسی در قوه قضاییه، تغییرات زیادی رخ داده و ترسی در میان متخلفان ایجاد شده است. عملکرد قوه قضاییه نسبت به دوره آملی لاریجانی عملکرد مناسبی دارد، اما آنقدر فساد در کشور زیاد است که مردم را نسبت به همه نهادها بی‌اعتماد کرده است.

کد خبر 482089

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha