کانون تربیتی و فرهنگی «سلمان فارسی» واقع درخیابان کمیل در دوره «پهلوی» به کاخ «جوانان» معروف بود سال ۵۷ به دست انقلابیون افتاد و خیلی زود فعالیت هایش تغییر کرد.

کانون سلمان

همشهری آنلاین- بهاره خسروی : کاخ جوانان سال ۱۳۴۷ برای ارتقای نیازهای فرهنگی، آموزشی و اجتماعی جوانان با الگو برداری از کشورهای غربی در محله سلسبیل ساخته و راه اندازی شد، اما بسیاری از برنامه­ ها و کارکردهای این مرکز مغایر با تعلیمات دینی محسوب می ­شد و به تعبیر مردم به ویژه اهالی  آن محدوده، کاخ جوانان مرکز فساد و انحراف فکری جوانان بود. «قاسم جلیلی»، یکی از همسایه­ های ساکن در حوالی کانون تربیتی سلمان که در سال ۱۳۵۷ نوجوان ماجراجویی بوده، تعریف می­ کند: «مردم، کاخ جوانان را خانه فساد می­ دانستند. عده ­ای از جوانان انقلابی با همراهی مردم دور هم جمع شدند و شروع به شکستن پنجره ­ها و درهای این مرکز کردند. خوب به یاد دارم که فریاد می­ زدند: «مرکز فساد و تباهی جوانان باید از شهر برچیده شود!» به داخل کاخ سنگ پرتاب می­ کردند و عده ­ای هم برای تشویق جوانان و کسانی که داخل کاخ بودند، عکس­ های امام راحل(ره) و نشریات و کتاب­ های انقلابی توزیع می ­کردند. »به گفته این هم محلی قدیمی، به این ترتیب با همدلی و حضور مردم، پرونده کاخ جوانان در خیابان کمیل بسته شد.

  «شمس آل احمد»  

البته هنگامی که تب انقلاب میان مردم فراگیر شد، برای دعوت به مبارزه، از هر مکان و فضایی که امکان داشت، انقلابیون برای رساندن پیام انقلاب اسلامی به مردم، به ویژه نسل جوان، استفاده می­ کردند. مرحوم «شمس آل احمد»، در تعریف خاطراتش از روزهای انقلاب، به توزیع اعلامیه­ های امام خمینی(ره) به پیشنهاد برادرش جلال در کاخ جوانان در انتهای خیابان رودکی اشاره می ­کند و می ­گوید: «یک روز جلال به من گفت باید فعالیت های انقلابی را به مراکز جوانان بکشانیم. گفتیم خوب چه کار کنیم؟ گفت اعلامیه ­های امام (ره) را غیر از کوچه و خیابان در «کاباره» ­ها و کاخ جوانان پخش کنیم. در واقع برای ما فعالیت در این مراکز آسان­ تر بود چون ماموران چندان توجهی به این مکان­ ها نداشتند. انتهای خیابان سلسبیل، کاخ جوانان بود و من  اعلامیه­ ها و نوشته­ های انقلابی را بی­ آنکه کسی متوجه شود به آنجا می­ بردم و با این کار، بسیاری از جوانان که آن زمان توی باغ نبودند و خبری از حال و هوای انقلاب نداشتند، آگاه می­ شدند. »

کد خبر 482078

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha