جمعه ۱۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۶
۰ نفر

تصور کنید در سرمای زیر 10 درجه از صخره های یخی بالا بروید و لذت یخ نوردی را تجربه کنید. آبشار یخی «هملون» در ابتدای دره هملون بین شهرهای میگون و شمشک پاتوق دوستداران ورزش های زمستانی است و یکی از جاذبه های گردشگری شمیرانات به شمار می آید.

هملون

همشهری آنلاین- شهره کیانوش راد:سرمای زمستان و یخ و برف برای آنها که اهل ورزش هستند مانعی برای دوری از ورزش نیست. جاذبه های گردشگری شمیرانات و گردش در طبیعت این منطقه به تابستان محدود نمی شود. میگون و شمشک در زمستان و در دمای زیر 10 درجه هم خالی از گردشگر نیست. آبشار یخی هملون یکی از مناطق زیبای زمستانی است که این روزها برای استقبال از مسابقات یخ نوردی آماده می شود. سراغ رئیس هیئت کوهنوردی شمیرانات و یکی از اهالی میگون رفتیم تا از ویژگی های آبشار یخی هملون بیشتر بدانیم.

موقعیت آبشار هملون و قرار داشتن در منطقه سردسیر میگون شمیرانات موجب شد تا این آبشار طبیعی برای ورزش مهیج یخ نوردی انتخاب شود. «حمید مساعدیان» رئیس هیئت کوهنوردی شمیرانات می گوید:« این آبشار طبیعی در سایه قرار دارد و با توجه به سردسیر بودن شمیرانات، زمستان ها یخ می زند. اینجا ظرفیت برگزاری مسابقات یخ نوردی را داشت. به همین دلیل با همکاری هیئت کوهنوردی شمیرانات و رودبار قصران بالای این آبشار لوله کشی شد تا با جاری شدن آب بر قسمت های کوهستانی و یخ زدن در فصل سرد بتوانیم زمینه برگزاری مسابقات یخ نوردی را فراهم کنیم.»

آبشار یخی هملون با ارتفاع 30 متر و وسعتی حدود 15 مترمربع یکی از آبشارهای منحصر به فرد در کشور به شمار می آید. رئیس هیئت کوهنوردی شمیرانات  دلیل آن را داشتن دیواره مناسب و سردسیر بودن منطقه شمیرانات عنوان می کند و می افزاید:«دیواره آبنیک و ایگل در رودبار قصران هم از مناطق گردشگری به ویژه در فصل زمستان است اما موقعیت هملون و در دست بودن آن مهم ترین ویژگی آبشار یخی هملون به شمار می آید و شهروندان می توانند با طی مسافتی کوتاه خود را از تهران به رودبار قصران برسانند.» به گفته مساعدیان شرایط استاندارد در دیوار یخی هملون کاملاً رعایت شده و بهترین شرایط برای یخ نوردی را داراست. ویژگی های آبشار یخی هملون موجب شده تا افرادی که به یخ نوردی علاقه دارند از سراسر کشور خود را به شمیرانات برسانند و از جاذبه های گردشگری این منطقه تفریحی استفاده کنند.

یخ نوردی در آبشار یخی هملون

«سید ابوالقاسم میرمحمدی میگونی» که درباره تاریخچه و هویت شهرها و روستاهای شمیرانات تحقیقات بسیاری انجام داده است درباره وجه تسمیه هملون می گوید: «هملون، منطقه ای باستانی، تاریخی و جزو شهرستان میگون است که باغ ها و غارهای بسیاری را در خود جا داده است. 3 غار در هملون وجود دارد که توسط گردشگران شناخته شده اما تعداد غارهایی که محلی ها می شناسند بیشتر است. دلیل نامگذاری هملون هم به وجود غارهای فراوان در این دره مربوط است.  لون در زبان محلی به معنای غار است و هملون به معنای جایی است که غارهای بسیاری دارد.  در رودبار قصران به غارهای طبیعی اسپول گفته می شود و لو  به غارهایی اطلاق می شود که بشر در ایجاد آن دست داشته است.  لی (به گویش میگونی ها)  و لو ( به گویش فشمی ها) به معنای غار است. غارها و آبشار هملون از مناطق دیدنی  میگون است. تخت کی قباد و قلعه استوار نیز از قله های تاریخی این منطقه محسوب می شود که اکنون تنها بقایای آن باقی مانده است.»

میزبانی از مسابقات بین المللی

 آبشار یخی هملون از اواخر پاییز تا فروردین ماه مستعد یخ نوردی برای علاقه مندان به این رشته ورزشی مهیج است. افرادی هم که علاقه مند به یادگیری این رشته ورزشی هستند می توانند از حضور مربیان رشته یخ نوردی، استفاده و در کلاس های آموزشی که در همان محل دایر است شرکت کنند. این محل گردشگری از 17 تا 19 بهمن ماه میزان برگزاری مسابقات بین المللی  آسیایی یخ نوردی است و یخ نوردان  6 کشور در این مسابقات شرکت می کنند و دیواره های یخی هملون را درمی نوردند.

برای رفتن به این منطقه گردشگری می توانید از 3 مسیر استفاده کنید. می توانید مسیر اول را انتخاب کنید و از تجریش به انتهای بزرگراه ارتش و سپس به سمت لواسان و فشم بروید. بعد مسیر میگون را دنبال کنید و پس از آن جاده میگون به شمشک شما را بعه سمت هملون می رساند. مسیر دوم از تهرانپارس به سمت میگون و مسیر سوم از  جاده تلو به سمت میگون است. حتی اگر اهل کوهنوردی و یخ نوردی نیستید تماشای آبشار یخی در زمستان را از دست ندهید. فراموش نکنید حتماً تجهیزات لازم، نوشیدنی گرم و لباس مناسب همراه داشته باشید و مجهز بودن خودرو به زنجیر چرخ را فراموش نکنید.


 

کد خبر 482061

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha