ابلاغیه جدید اداره بهزیستی، از کمپ های ترک اعتیاد می خواهد از پذیرش معتادان مبتلا به بیماری عفونی و دارای جراحت باز خودداری کنند، اما مرکز کمپ رهایی از اعتیاد «آهنگ» با هزینه خود امکانات درمانی آن ها را مهیا می کند.

کمپ ترک اعتیاد آهنگ

همشهری آنلاین-مژگان مهرابی: کمپ رهایی از اعتیاد«آهنگ» از سال ۱۳۸۲ در محله حسین آباد دولاب شکل گرفته است. بانی آن «محمد جصاس» و چند نفر از دوستانش هستند که خودشان در برهه ای از زمان به بلای خانمان سوز اعتیاد گرفتار بوده و بعد از رهایی از این بیماری کمپ ترک اعتیاد را راه اندازی کرده اند. او در این باره می گوید: «کمپ ترک اعتیاد را با هدف حفظ بنیان خانواده ها و بازگشت افراد معتاد به جامعه ایجاد کرده و تا الان در کارمان موفق بوده ایم.» به گفته جصاس، ظرفیت پذیرش معتادان در کمپ رهایی از اعتیاد آهنگ، ۴۰ نفر است که بعد از گذراندن دوره ۲۸ روزه بدن شان از وجود مواد افیونی پاک می شود. او در ادامه می افزاید: «پیش از این معتادان بعد از انجام یکسری آزمایش ها مثل ایدز و هپاتیت از سوی بهزیستی به کمپ ترک اعتیاد معرفی می شدند. اما این کار از خیلی وقت پیش انجام نمی شود.»

معتادان، آواره کوچه و خیابان

جصاس دلخور از عدم حمایت مسئولان بهداشت و درمان و بهزیستی متذکر می شود، بهزیستی موظف است از معتادان تست ایدز بگیرد که نه تنها این کار را انجام نمی دهد بلکه، آن ها را حمایت هم نمی کند. این نهاد مدعی است وزارت بهداشت باید کیت های آزمایش را در اختیار بهزیستی قرار دهد و وزارت بهداشت هم مسئولیت این ماجرا را برعهده بهزیستی می داند. در این میان معتادان آلوده به ایدز و هپاتیت هستند که آواره و سرگردان راهی کوچه و خیابان می شوند چرا که هیچ کمپی آن ها را قبول نمی کند. هر کدام از این ها می تواند تعداد زیادی از شهروندان را به بیماری های عفونی مبتلا کند.»

حامی انسان های بی پناه باشیم

جصاس می گوید: «خیلی از افرادی که برای ترک به کمپ پناه می آورند یک ریال هم در جیب ندارند. حتی اگر زخم باز هم داشته باشند آن ها را می پذیریم. پزشک با توجه به علائم ظاهری اگر نیاز باشد برای انجام آزمایش های بیشتر آن ها را به بیمارستان های بوعلی و میلاد ارجاع می دهیم و هزینه آزمایش شان را هم خودمان پرداخت می کنیم. برای شان غذای گرم تهیه کرده و حمایت شان می کنیم. اصلا کمپ را راه اندازی کردیم که این گونه افراد را حمایت کنیم» مسئول هیئت مدیره کمپ رهایی از اعتیاد آهنگ، که خود در برهه ای از زمان معتاد بوده و در جلسات NA ترک کرده، دلخور از عملکرد بهزیستی است که با ابلاغ چنین بیانیه ای خود را از رسیدگی به افراد آسیب دیده معاف کرده است.
«جمشید شاهمرادی» یکی از معتادانی است که دوره ترک اعتیاد را پشت سر می گذارد در ادامه صحبت های جصاس می گوید: «یکی از مشکلات معتادان بازگشت آن ها به مواد مخدر است. این کمپ در محدوده ای واقع شده که تعداد معتادان متجاهر و کارتن خواب زیاد است و اگر معتادان بیمار حمایت نشوند، وسوسه می شوند که دوباره سراغ مصرف مواد مخدر بروند. »

کد خبر 481915

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha