دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۸
۰ نفر

در محله دزاشیب شمیران کمابیش خانه‌های تاریخی با معماری خاص ایرانی به چشم می‌خورد که یادگار روزگار گذشته است و هنوز سودای آپارتمان‌سازی به جانش نیفتاده‌. یکی از همین خانه‌های باشکوه عمارت و باغ علاءالسلطنه است.

دزاشیب

همشهری آنلاین/ راحله عبدالحسینی: شاید نام عمارت و باغ علاء‌السلطنه چندان برای‌تان آشنا نباشد. اما همین که بگوییم انجمن خوشنویسان ایران بلافاصله یاد ساختمان آجری با درختان کهنسال چنارش می‌افتید که در خیابان دزاشیب منطقه یک جا خوش کرده‌. این خانه که بیش از 2دهه است به محل فعالیت انجمن خوشنویسان ایران تبدیل شده، روزگاری خانه حسین علاء، نخست وزیر پهلوی بود. این روزها در باغ علاء یا انجمن خوشنویسان ایران برای علاقه‌مندان به خوشنویسی، کلاس‌ و برای علاقه‌مندان به برنامه‌های هنری و فرهنگی نمایشگاه‌ برگزار می ‌شود. کتابخانه انجمن هم پذیرای شهروندان اهل کتاب است.



باغ و معماری ایرانی 
محمدعلی خان علاءالسلطنه، رئیس الوزرای دوره احمدشاه قاجار در محله دزاشیب خانه‌ای داشت که تابستان‌ها را در آن می‌گذراند. «مهدی وارسته پور» از اهالی قدیمی این محله می‌گوید: «از زمانی که من می‌دانم و از پدرم شنیده ام اینجا به باغ علاء معروف بود. بعدها این باغ بزرگ 48هزار مترمربعی بین فرزندان علاءالسطنه تقسیم شد. یکی از فرزندانش به نام حسین علاء که نخست وزیر دوران پهلوی بود اینجا را خانه ییلاقی اش کرد. او زمستان‌ها به تهران می رفت و به اصطلاح خانه قشلاقی اش در تهران، حوالی دروازه شمیران بود. » «اصغر قوامی» و پدرش «قربانعلی» سال ها باغبان این خانه بودند. اصغر قوامی سال گذشته از دنیا رفت. زمین‌های اطراف این خانه گندمزار و صیفی‌کاری بود. عمارت علاء به سبک معماری ایرانی ساخته شده است؛ از همان خانه‌ها که بیرونی، اندرونی، حوضخانه و شبستان دارد و درختان با آب قنات سیراب می‌شوند. عمارت 2طبقه است. حسین علاء، سیاستمدار و در دولت مستوفی الممالک وزیر فواید عامه و عناوین دیگر او رئیس اداره کل تجارت، وزیر بازرگانی و مدیر کل بانک ملی بود. سال ۱۳۲۱ هم وزیر دربار پهلوی دوم شد. حسین علاء سال 1343 درگذشت و بعد از او خانواده اش در همین باغ زندگی کردند.
فریدون علاء، پسر حسین علاء برخلاف پدر و پدربزرگش هیچ کاری با سیاست نداشت. فریدون سال 1310متولد شد. او را با عنوان پزشک متخصص رشته خون شناسی، بنیانگذار سازمان انتقال خون ایران و پدر هموفیلی ایران می شناسند. بعد از انقلاب اسلامی، خانه و باغ علاء در اختیار بنیاد مستضعفان قرار گرفت تا اینکه در دهه 60 شهرداری منطقه آن را خرید. شهرداری منطقه یک طبق قرارداد، خانه علاء را از سال 1377 رایگان در اختیار انجمن خوشنویسان ایران قرار داد. کلاس‌های خوشنویسی انجمن شامل خوشنویسی با قلم در سطوح مختلف و خوشنویسی با مداد و خودکار از شنبه تا پنجشنبه ساعت 9 تا 12 برگزار می‌شود. برای حضور در انجمن هم می توانید به نشانی میدان قدس، خیابان باهنر، کوچه سلیمی، پلاک 147 مراجعه کنید.

کد خبر 481883

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha