معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت:شیر و سایر مواد لبنی استان سالم است و مردم می‌توانند بدون هیچ نگرانی از آن استفاده کنند.

لبنیات

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، در روزهای اخیر خبرهایی در مورد وجود سم در شیر، موجب نگرانی مردم و خودداری برخی از خرید شیر و صنایع لبنی شد و آن‌طور که برخی فعالان این صنعت می‌گویند این موضوع تا حد زیادی صنایع لبنی کشور را با چالش مواجه کرده است.

آفلاتوکسین در واقع سمی است که در کپک وجود دارد و وقتی نان‌های کپک زده به خورد دام‌ها داده می‌شود، عملا این سم وارد شیر و محصولات لبنی تولیدی از این شیر می‌شود. این ماجرا در همه کشورهای دنیا مرسوم است و در همین زمینه شاخص استاندارد جهانی برای این موضوع تعیین شده، شاخصی که مشخص می‌کند میزان آفلاتوکسین در هر لیتر شیر نباید بیشتر از ۱۰۰ppm-قسمت در میلیون- باشد.  

بنابراین وجود آفلاتوکسین در شیر آن‌طور که معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفته است کشف تازه‌ای نیست و نکته مهم این است که میزان این ماده در حد مجاز آن باشد که در صنایع لبنی ایران و استان کرمانشاه حتی این میزان نصف حد مجاز است.  

دکتر قباد محمدی با اشاره به جنجال‌های اخیر بر سر وجود سم آفلاتوکسین در شیر و سایر لبنیات کشور گفت: آفلاتوکسین یک ماده سمی است که بر اثر کپک زدن مواد خوراکی ایجاد می‌شود و این ماده سمی در نان کپک زده، آجیل کپک زده، برنج کپک زده و هر ماده خوراکی که کپک بزند وجود دارد.  

محمدی بیان کرد: در برخی دامداری‌ها از نان کپک زده برای تغذیه گاوها استفاده می‌شود که این امر موجب شده بخشی از آفلاتوکسین نان کپک زده وارد شیر گاو شود.  

وی افزود: این موضوع در همه جای جهان وجود دارد و کشف جدیدی نیست، بنابراین همواره در کارخانجات شیر و سایر مواد لبنی در سراسر جهان میزان آفلاتوکسین شیر مورد سنجش می‌گیرد و شاخص و معیار استانداردی هم در این زمینه تعیین شده است.  

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بیان کرد: سنجش میزان آفلاتوکسین مواد لبنی همواره در کشور هم انجام شده و همواره میزان آفلاتوکسین موجود در این مواد حتی نصف حد مجاز و استاندارد آن بوده و هست.  

محمدی اضافه کرد: استاندارد وجود آفلاتوکسین در هر لیتر شیر کمتر از ۱۰۰ppm است که این میزان، در شیر و مواد لبنی کشور و استان کمتر از ۵۰ppm است.  

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تاکید کرد: شیر و سایر مواد لبنی استان سالم است و مردم می‌توانند بدون هیچ نگرانی از آن استفاده کنند.  

وی افزود: در حال حاضر ۹ کارخانه تولیدی مواد لبنی در استان فعال است که هر ۹ کارخانه به دقت رصد شده و نمونه برداری از محصولات آنها چه در سطح تولید و چه در سطح عرضه به‌صورت مداوم انجام می‌شود.  

محمدی با بیان اینکه گوسفندان تنها از علف تغذیه می‌کنند، تاکید کرد: وجود آفلاتوکسین به‌طور کلی در شیر این دام‌ها ومحصولات لبنی تولیدی از شیر آنها منتفی است.

کد خبر 481813

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha