مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۱
۰ نفر

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: سهل‌انگاری گردشگران و چوپان‌ها، در مهار کامل آتش در اتراق‌های کوتاه‌مدت، عامل اصلی آتش‌سوزی مراتع استان است.

آتش مراتع

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، علینقی حیدریان افزود: ۲۲ مورد آتش‌سوزی در استان سمنان از فروردین امسال تا پایان دی رخ داد و ۵۵ هکتار عرصه‌های مرتعی دچار حریق شد.  

وی اضافه کرد:در ۱۰ ماهه امسال ۹ مورد آتش سوزی در شهرستان مهدیشهر با وسعت ۳۱ هکتار، ۹ مورد آتش‌سوزی در شاهرود با وسعت ۷. ۸ هکتار، ۳مورد در دامغان با ۷۵۳ متر و یک مورد در سرخه در وسعت ۱۱ هکتار رخ داد.  

حیدریان بیان کرد: بیشترین آمار آتش‌سوزی در عرصه‌های مرتعی استان سمنان مربوط به شهرستان مهدیشهر است که عامل انسانی و سهل انگاری علت اصلی وقوع آن بود.  

وی با بیان این‌که چوپان و گردشگران با سهل‌انگاری در خاموش‌کردن آتش دو عامل اصلی وقوع آتش‌سوزی در عرصه‌های مرتعی استان سمنان هستند، ادامه داد: آتش‌سوزی در عرصه‌های مرتعی استان فقط به دلیل عامل انسانی رخ داده و رعد و برق به عنوان عامل آتش‌سوزی گزارش نشده است.  

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان اظهار کرد: آتش‌سوزی در عرصه‌های مرتعی استان سمنان گسترده نبود و مراتع دچار حریق قابل احیا است.  

وی گفت: سوختن جنگل خسارت سنگینی را به منابع طبیعی وارد می‌کند، چرا که سال‌ها زمان لازم است تا یک درخت تنومند شکل بگیرد، در آتش‌سوزی‌های ۱۰ ماهه امسال هیچ بخشی از جنگل‌های استان در آتش نسوخت.  

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان اظهار کرد: مسیر دسترسی به مناطق جنگلی به دلیل قرارگیری در مسیر کوهستانی دشوار است و تجهیزات استان باید برای مقابله با آتش‌سوزی احتمالی تقویت شود.  

از ۹. ۷ میلیون هکتار وسعت استان سمنان، ۵۵ درصد را نواحی بیابانی و خشک، ۳۸. ۵ درصد را مراتع، ۲ درصد را اراضی کشاورزی و ۳. ۶ درصد را هم جنگل تشکیل می‌دهد.  

از مجموع مناطق جنگلی در استان سمنان، ۵۸ هزار هکتار جنگل‌های هیرکانی و پهن برگ شامل جنگل ابر و جنگل رودبارک، ۱۵۰ هزار هکتار جنگل سوزنی برگ و ۱۴۴ هزار هکتار جنگل کویری و بیابانی است.  

۲۵ هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی شهرستان مهدیشهر، به دلیل تراکم بالای پوشش گیاهی، فصل‌های تابستان و پاییز به لحاظ خطر آتش‌سوزی در شرایط فوق‌ بحرانی قرار داشت که براساس آمار بیشترین آتش‌سوزی عرصه‌های مرتعی نیز به این شهرستان اختصاص داشت.

کد خبر 481796

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha