سه‌شنبه ۲۰ فروردین ۱۳۸۷ - ۲۱:۰۸
۰ نفر

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: تمایل شدید دولت و مجلس به آغاز طرح‌های عمرانی، موجب افزایش تورم در کشور شده است.

احمد توکلی در بخش گفت‌وگوی ویژه خبر شبکه ۲ سیما با بیان اینکه با افزایش درآمد نفتی کشور، تمایل شدیدی به آغاز طرح‌های عمرانی در دولت و مجلس به‌وجود می‌آید، افزود: برای اجرای طرح‌های عمرانی فقط تامین نقدینگی کافی نیست بلکه برطرف کردن مشکلاتی مانند تامین مصالح، تجهیزات، پیمانکار، مدیریت نظارت و پیش‌بینی دقیق ظرفیت جذب اقتصادی کشور نیز باید در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه در اسفند 84 هنگام بررسی بودجه سال 85 در باره میزان بالای بودجه عمرانی پیشنهادی دولت هشدار دادم و گفتم این بودجه تورمی است، تصریح کرد: من با بودجه عمرانی 24 هزار میلیارد تومانی پیشنهادی دولت مخالفت کردم و خواستار کاهش 5 هزار میلیارد تومان آن شدم اما همراهی مجلس سبب تصویب بودجه تورمی شد.

توکلی با تاکید بر اینکه هنگامی که بودجه دولت از طریق نفت تامین می‌شود، افزایش تورم را به همراه دارد، اضافه کرد: چنانچه دولت قادر شود بودجه خود را از طریق درآمدهای مالیاتی تامین کند، خواهد توانست تولید ملی را بدون افزایش نقدینگی بیشتر کند اما متأسفانه روی آوردن دولت به حساب ذخیره ارزی، سبب افزایش نقدینگی و تقاضا شده که در‌پی آن تورم را تشدید کرده است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بالا رفتن درآمد نفتی سبب افزایش واردات به کشور شده و همین مسئله با توجه به ثابت ماندن تولیدات ملی مشکلات عمده‌ای به بار آورده است، خاطرنشان کرد: ممکن است با وارد کردن کالا‌هایی از جمله میوه به کشور تا حدی از افزایش قیمت این دسته از کالا‌ها جلوگیری کرد اما با بیشتر شدن نقدینگی قیمت برخی کالا‌های دیگر از جمله خدمات، زمین و مسکن افزایش شدیدی خواهند یافت که هم اکنون شاهد آن هستیم.

وی با انتقاد از افزایش بودجه عمرانی کشور و تورم‌زا بودن آن افزود: در حالی که به‌طور منطقی نمی‌شود بودجه عمرانی کشور را بیش از 14 هزار و 800 میلیارد تومان در نظر گرفت اما دولت با بودجه‌ای بیش از دوبرابر این میزان در عمل بسیاری از طرح‌های عمرانی را آغاز کرد، بدون آنکه آثار منفی آن از جمله دیر‌بازده بودن طرح‌ها و افزایش هزینه ناشی از طولانی شدن تکمیل آنها را در نظر گرفته باشد.

توکلی با تاکید بر اینکه چنانچه طرح‌های عمرانی به موقع به پایان برسند درآمد ناشی از آنها هزینه صرف شده را جبران خواهد کرد، گفت: ناتمام ماندن طرح‌های عمرانی سبب افزایش هزینه و تورم در جامعه می‌شوند.

اولویت نخست کشور، مهار تورم

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی افزود: اولویت نخست دولت نهم و مجلس هشتم باید مهار تورم در کشور باشد.

احمد توکلی با بیان اینکه حتی طرح‌های عمرانی نیز با اولویت قرار دادن مهار تورم باید انجام شوند، افزود: با توجه به افزایش قیمت‌های ناخواسته از جمله قیمت جهانی انرژی، غلات و به‌طور کلی کالاهای وارداتی به کشور، تحمیل تورم‌های ناشی از طرح‌های ناتمام عمرانی به جامعه به ضرر ملت و نظام جمهوری اسلامی است.

وی با اشاره به اینکه فناوری هسته‌ای از افتخارات بزرگ ملی کشور محسوب می‌شود و دستیابی به این دستاورد بزرگ، هزینه‌هایی را نیز به همراه داشته است، تصریح کرد: بر همین اساس تحریم‌ها، هزینه واردات به کشور را افزایش داده است که تا حد ممکن باید از عوامل داخلی در ایجاد تورم، از جمله آغاز طرح‌های عمرانی و نیمه تمام ماندن آنها جلوگیری شود.

وی با پرتلاش خواندن دولت نهم و جدی‌بودن آن در تعقیب اهداف عمرانی و اقتصادی کشور، اضافه کرد: از افتخارات دولت نهم، پرکاری است و مصمم‌تر از دولت‌های گذشته اهداف ملی و اقتصادی را دنبال می‌کند  اما توان و ظرفیت دولت با اهدافی که دنبال می‌کند، همسان نیست.

کد خبر 48177

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز