مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز اعلام کرد که اختصاص اعتبار ویژه از محل صندوق توسعه ملی به طرح‌های آبخیزداری این استان بخش عمده گره مشکلات طرح‌های حفاظت از آب‌وخاک را در این منطقه گشود.

آبخیزداری

حامد فرضی شنبه ۱۲ بهمن اضهار کرد: با دستور مقام معظم رهبری طی سال گذشته و امسال اعتبارات خاصی به طرح‌های آبخیزداری کشور اختصاص یافت که سهم استان البرز قابل‌توجه بود.

وی ادامه داد: تخصیص این اعتبار موجب شد تا طرح‌های آبخیزداری استان البرز به‌ویژه در محدوده ۲ سد کرج و طالقان با پیشرفت خوبی اجرایی شود که این طرح‌ها به نسبت ۴۰ سال گذشته قابل قیاس نیست.

 مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز به اجرای طرح‌های آبخیزداری از محل صندوق توسعه ملی که به دستور مقام معظم رهبری اختصاص داده‌شده، اشاره کرد و اظهار کرد: اگر تخصیص این اعتبارات در این ۲ سال نبود، نمی‌توانستیم از محل بودجه استانی طرحی را پیش ببریم.

فرضی افزود: سال گذشته از محل این صندوق ۲۰ میلیارد تومان به البرز اختصاص یافت و امسال سهمیه ۳۶ میلیارد تومانی برای البرز پیش‌بینی کرده بودند که با پیگیری‌های فراوان موفق به دریافت تخصیص ۴۶ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی شدیم و البرز ۲ تا سه برابر استان‌هایی وسیع کشور موفق به دریافت اعتبارشده است.

وی گفت: این تأمین اعتبار را به دلیل وجود ۲ سد مهم و حیاتی کرج و طالقان که تأمین‌کننده آب شرب، کشاورزی و صنعت سه استان تهران، البرز و قزوین است توانستیم بگیریم و نیاز است تا در بالادست مناطق آبخیز این استان کارهای خوبی صورت بگیرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز بیان داشت: در سال جاری عرصه‌ای حدود ۶۰ هزار هکتار برای کارهای آبخیزداری در نظر گرفته‌شده که تاکنون ۸۵ درصد فعالیت‌ها در تمام بخش‌ها انجام شد و به همین لحاظ جزو استان‌های برتر در کشور هستیم.

فرضی افزود: این در حالی است که از آذرماه شرایط کاری در مناطق کوهستانی البرز سخت می‌شود و با توجه به این‌که ممکن است بارندگی در فروردین ۹۹ همچون فروردین ۹۸ شدید باشد برای همین کار را با شدت بیشتری پیش می‌بریم تا شاهد سیل‌هایی همچون سیل سیجان، کندر، ارنگه و... نباشیم. نباید بر سر عرصه ۴۶۰ هزار هکتاری منابع طبیعی البرز هر بلایی بیاوریم و اگر قرار است ساخت‌وساز و یا کارهای کشاورزی، صنعت، عمران و... در استان انجام شود هرکدام باید پیوست خود را داشته باشد.

وی اظهار کرد: البرز ۴۵ هزار هکتار عرصه بیابانی دارد که ۲۵ هزار هکتار آن عرصه ریز گرد است که یک هم‌افزایی تمام بخش‌ها با یک دلسوزی نسبت به این عرصه محدود باید وجود داشته باشد و این در حالی است که منابع اعتباری بسیار محدود است و اگر از منابع ملی تأمین اعتبار نکنیم منابع استانی پاسخگوی اجرای طرح‌ها نیست.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز گفت: دخل و تصرف‌های غیرمجاز در منابع طبیعی منجر به بروز حوزه‌های بحرانی شده، سال گذشته ۲۵ هزار هکتار عرصه‌های بحرانی در استان شناسایی شد که اولویت فعالیت‌های آبخیزداری از محل صندوق توسعه ملی بر اساس حوزه‌های بحرانی درجه‌بندی شد تا در بالادست این حوزه‌ها کار شود.

فرضی با اشاره به این‌که در این عرصه‌ها تمام فعالیت‌های منابع طبیعی اعم از حدنگاری، کنترل دام، کپه کاری، بذرکاری، نهال‌کاری و ساخت سازه‌ها صورت گرفته، گفت: در اجرای این طرح‌ها ضمن این‌که عرصه‌های منابع طبیعی حفظ و احیا می‌شود برای مردم ساکن این مناطق نیز ایجاد اشتغال شده و در اقتصاد زندگی آنان تأثیرگذار است.

استان البرز دارای ۴۶۰ هزار هکتار عرصه منابع طبیعی است که ۳۷۰ هزار هکتار آن را عرصه‌های مرتعی تشکیل می‌دهد.

کد خبر 481498

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha