سه‌شنبه ۲۰ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۷:۵۱
۰ نفر

محمدجواد پاینده: تأخیر پرسپولیس در پرداخت مطالبات مربیان سابق ممکن است باز هم موجب کسر امتیاز و یا صدور احکام دیگری از سوی فدراسیون جهانی فوتبال شود.

پرسپولیس در نیمه بهمن ماه ۸۶ صدرنشینی خودش را با حکم فیفا از دست داد. با گذشت دو ماه از این اتفاق، ‌قرمزپوشان همچنان در حسرت امتیازاتی هستند که  از دست رفت و پرسپولیس حالا با ۴ امتیاز اختلاف به مکان دوم جدول سقوط کرده است.

تداوم شرایط جاری این مجموعه در مواجهه با شکایت‌های خارجی می‌تواند تکرار این اتفاق و یا جریمه‌های سنگین‌تری را در پی داشته باشد.

۶ امتیاز قبلی با شکایت تیم فنلاندی در خصوص رافائل،‌ مهاجم نیجریه‌ای کسر شد و حالا تاخیر در پرداخت مطالبات مربیان قبلی پرسپولیس مشکل‌ساز شده است.

پرونده فعلی که مورد توجه فیفا قرار گرفته در ارتباط با شکایت آری‌هان هلندی و نورالدین ترک، ‌دستیار مصطفی دنیزلی است.

۷۰ هزار دلار از طلب آری‌هان که دو فصل پیش هدایت پرسپولیس را بر عهده داشت باقی مانده در حالی که نماینده این مربی در خصوص دریافت مبلغ فوق با مسئولان باشگاه به توافق رسیده بود.

حالا مهلت پرداخت مبلغ تمام شده اما باز هم آری‌هان نتوانسته رقم باقیمانده از قراردادش را دریافت کند که این موضوع واکنش سریع فیفا را در پی داشت.

نورالدین هم که فصل گذشته در پرسپولیس فعالیت می‌کرد ۳۴ هزار دلار از این باشگاه طلبکار است و هنوز این مبلغ را دریافت نکرده که شکایت وی هم تهدید فیفا را به دنبال  داشته است.

پرسپولیس در نگاه فیفا به یک مجموعه همیشه بدهکار مبدل شده و صدور حکم علیه این مجموعه برای فدراسیون جهانی فوتبال دیگر دشوار به نظر نمی‌رسد.

طبیعتا مسئولان فدراسیون جهانی از مشکلات درونی باشگاه سرخپوش پایتخت اطلاعی ندارند و تنها پرسپولیس را مجموعه‌ای  می‌دانند که به تعهدات خود در خصوص بازیکنان و مربیان خارجی عمل نمی‌کند. سختگیری فیفا حاصل همین نگاه منفی نسبت به تیم ایرانی است.

جدال کلامی دو طرف در موضوع کسر ۶ امتیاز به نقطه اوج رسید، جایی که حبیب کاشانی انگشت اتهام را به سوی مسئولان سابق باشگاه نشانه رفت و محمدحسن انصاری‌فرد به دفاع از عملکرد خودش پرداخت.

بدهی‌های جاری باشگاه مرتبط به زمان مدیریت انصاری‌فرد است اما مدیرعامل سابق باشگاه مدعی است در دوره مدیریت‌اش بخش قابل توجهی از بدهی مدیران اسبق را پرداخت کرده و حتی مبلغی برای پرداخت طلب رافائل و تیم فنلاندی در حساب باشگاه باقی گذاشته است.

مسئولان جدید اما مبلغ مذکور را در همان زمان خرج هزینه‌های جاری تیم کردند و دیگر پولی برای پرداخت طلب باشگاه فنلاندی باقی نماند.

پرونده آری‌هان و نورالدین اما شرایط متفاوتی دارد. انصاری‌فرد پیش از پرداخت طلب این دو کنار رفت. همانطور که او پاسخگوی طلبکاران مدیران سابق بود، انتظار می‌رفت مدیران فعلی برای پرداخت مطالبات طلبکاران جدید اقدام کنند.

به طور کلی بودجه و مخارج پرسپولیس در سال‌های اخیر هیچ‌گاه تطبیق پیدا نکرده و تفاوت آشکار این دو، ‌مجموعه بدهکاری‌های  باشگاه سرخ را شامل می‌شود.

اخبار جدید از مجموعه پرسپولیس حاکی از آن است که تقریباً امکان پرداخت مبلغ مورد درخواست این دو مربی در حال حاضر وجود دارد اما دلایل مختلفی برای تاخیر در پرداخت این مبلغ مطرح شده است.

گفته می‌شود عده‌ای در تلاش برای بازگشایی پرونده کاری انصاری‌فرد و تکرار مسائل مطرح شده در خصوص موضوع کسر ۶ امتیاز هستند. در این راستا پررنگ نمودن موضوع بدهی باشگاه و خصوصا هشدار مجدد فیفا ضروری به نظر می‌رسد.

از سویی گفته می‌شود همچنان تلاش‌هایی در خصوص مذاکره با طلبکاران صورت گرفته تا در شرایط پرداخت مبلغ تجدیدنظری صورت گیرد چراکه ظاهراً پرسپولیس به زمان بیشتری برای تهیه این مبلغ نیاز دارد.

موجودی اندک باشگاه برای پرداخت هزینه‌های جاری و ‌مطالبات بازیکنان فعلی در نظر گرفته شده اما اگر چاره‌ای باقی نماند و فیفا بر پرداخت فوری طلب آری‌هان و نورالدین تاکید کند، پرسپولیسی‌ها مجبور به موافقت با درخواست فدراسیون جهانی خواهند بود تا از جریمه مجدد و کسر احتمالی امتیاز در امان بمانند.

با این حال تردیدی وجود ندارد که آری‌هان و نورالدین آخرین شاکیان و طلبکاران باشگاه پرسپولیس نیستند که با شکایت به فیفا این مجموعه را در تنگنا قرار می‌دهند.

در همین حال معاون حقوقی باشگاه پرسپولیس اعلام کرد: «در حساب باشگاه موجودی نداریم و برای پرداخت طلب آری هان منتظر کمک سازمان تربیت بدنی هستیم.» مصطفی شکری گفت: «آری‌هان از باشگاه۷۰ هزار یورو طلبکار است و ما برای پرداخت آن نیاز به بودجه داریم.»

وی خاطرنشان کرد: «فیفا برای پرداخت پول به آری‌هان زمان تعیین کرده اما ضرب‌الاجلی در کار نیست و خطری تیم ما را تهدید نمی‌کند.»

کد خبر 48144

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز