رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از آماده‌باش کامل مرزها و مراکز بهداشتی و درمانی استان برای مقابله با ویروس جدید کرونا خبر داد و گفت: بخش ویژه نگهداری این بیماران در بیمارستان امام‌رضا(ع) کرمانشاه راه‌اندازی شده است.

کرونا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر محمودرضا مرادی با اشاره به این که ویروس جدید کرونا از کشور چین شیوع یافته و بیش از ۱۵ کشور جهان را درگیر کرده است، گفت: روز به روز بر آمار مبتلایان این بیماری افزوده شده و کشورهای بیشتری درگیر آن می‌شوند و آن طور که خبرهای واصله نشان می‌دهد، مواردی از این ویروس در کشور ترکیه و اقلیم کردستان عراق هم گزارش شده و همین امر نگرانی ما را برای ورود احتمالی این ویروس به کشور بیشتر کرده است.

مرادی با بیان اینکه تاکنون موردی از ویروس کرونا در کشور گزارش نشده، گفت: از ۱۰ روز پیش تقریبا سیستم بهداشتی و درمانی استان به حالت آماده‌باش درآمده بود و هم اکنون تمام مراکز بهداشتی و درمانی استان به حالت آماده‌باش در آمده‌اند. درضمن بخش ویژه نگهداری بیماران احتمالی مبتلا به کرونا هم در بیمارستان امام‌رضا(ع) کرمانشاه راه‌اندازی شده است.

او از تشدید نظارت‌های بهداشتی در مرزهای استان خبر داد و گفت: باتوجه به تردد مسافران به کشور عراق و به ویژه اقلیم کردستان، در حال حاضر در تمامی مرزهای استان مراقبت‌های بهداشتی تشدید شده و تمام مسافران تحت بررسی قرار می‌گیرند.

مرادی افزود: علاوه بر مرزهای زمینی، تمام مسافران پروازهای فرودگاه هم از روزهای پیش تحت مراقبت و بررسی قرار داشتند تا مبادا موردی از این بیماری وارد کشور و استان شود. با این مراقبت‌ها می‌توان تا حد زیادی از ورود احتمالی این ویروس جلوگیری کرد، اما نگرانی در خصوص بیمارانی است که علائمی ندارند ولی ناقل این بیماری هستند.

وی افزود: دوره بروز این بیماری از زمان ورود ویروس به بدن حدود ۳ تا ۷ روز است و این امکان هست که فردی در این مدت بی‌علامت بوده، اما ناقل ویروس باشد.

  • ۹۰ درصد مبتلایان بهبود می‌یابند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در خصوص این ویروس جدید و ویژگی‌های آن توضیح داد: خانواده کروناویروس‌ها طیف گسترده‌ای از ویروس‌ها را شامل می‌شوند و از ویروس سرماخوردگی ساده گرفته تا ویروس «سارس» همگی جزو این خانواده هستند. ویروس جدید هم که منشأ آن شهر ووهان چین است، از این خانواده است که با توجه به جدید بودن آن هنوز اسمی برای آن انتخاب نشده و این ویروس در حقیقت مثل ویروس سارس است. فقطکمی دچار تغییرات ژنتیکی شده است.

وی افزود: آنچه در خصوص ویروس جدید اهمیت دارد و قابل توجه است، بحث قدرت سرایت و انتقال بالای آن است. به طوری که ظرف مدت کوتاهی توانسته بیش از ۱۵ کشور دنیا را درگیر خود کند.

مرادی ادامه داد: مسئله دیگر در خصوص این بیماری این است که این بیماری مختص بزرگسالان است و آن طور که مشخص است، کمتر کودکی به آن مبتلا می‌شود و خطرات این بیماری عمدتا متوجه بزرگسالان به خصوص سالمندان است.

این مسئول در خصوص صحبت های مطرح شده درباره کُشندگی بالای این ویروس گفت: به هیچ عنوان کشندگی بالای این ویروس صحت ندارد و در ۸۰ درصد موارد مبتلایان به این ویروس با گذشته چند روز بهبود می‌یابند و ۲۰ درصد باقیمانده هم که کار درمان آنها دشوار است، عملا برای ۱۰ درصد آنها که جزو گروه های پرخطر این بیماری باشند، می‌تواند کُشنده باشد.

وی افزود: این ویروس عمدتا برای افراد مسن و افرادی که سابقه بیماری زمینه ای دارند خطرناک است و برای افراد سالم و جوان چندان خطری ندارد و با چند روز مراقبت و درمان های حمایتی بهبود می یابند.

از سالمندان و به ویژه افراد دارای بیماری زمینه‌ای خواست حتی المقدور از تردد در اماکن پرازدحام خودداری کنند. به همه افراد هم توصیه می‌شود بعد از ورود به منزل حتما دست ها را با آب و صابون تمیز بشویند.

  • چگونگی انتقال

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه درباره راه‌های انتقال این بیماری گفت: این بیماری علاوه بر انسان به انسان، از طریق حیوان به انسان هم امکان انتقال دارد. در حال حاضر راه عمده انتقال این ویروس از انسان به انسان و از طریق قطرات تنفسی است، بنابراین توصیه می‌شود افراد برای پیشگیری از این بیماری از دست دادن، روبوسی و در آغوش گرفتن افرادی با علائم سرماخوردگی خودداری کنند.

مرادی افزود: همچنین توصیه می‌شود افراد گوشت و مرغی که به خانه می آورند را به خوبی با آب بشویند و تمیز کنند و تمام وسایل خرد کردن گوشت مانند چاقو و تخته گوشت را تمیز و ضدعفونی کنند.

او با بیان اینکه علائم این بیماری شبیه آنفلوآنزا و سرماخوردگی است، گفت: هرکس علائم سرماخوردگی دارد، لزوما به منزله ابتلای وی به کرونا نیست. فقط از کسانی که سابقه مسافرت خارجی در روزهای اخیر را داشته‌اند یا با مسافران خارجی در ارتباط بوده‌اند و علائم سرماخوردگی را دارند، می‌خواهیم هرچه سریعتر به مراکز درمانی مراجعه کنند.

این مسئول افزود: مراجعه به مراکز درمانی برای گروه‌های پرخطر شامل سالمندان و بیماران قلبی و عروقی که علائم سرماخوردگی دارند هم ضروری و الزامی است.

کد خبر 481392

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha