سالانه ۶۰۰ هزار مادر در سراسر جهان بر اثر پیامدهای حاصل از حاملگی جان خود را از دست می‌دهند. دلیل ۲۵ درصد از این مرگ‌ها «از دست دادن خون» است و بسیاری از این زنان اگر خون سالم در اختیارشان قرار می گرفت، زنده می‌ماندند.

اهدای خون

به گزارش همشهری آنلاین، این مطلب را سخنگوی سازمان انتقال خون کشور به ایرنا گفت و افزود: خون سالم، نجات‌دهنده زندگی است و هر روز در سراسر جهان بسیاری از افراد به خون و فرآورده‌های خونی نیاز دارند. از هر سه نفر مردم دنیا، یک نفر در طول زندگی احتیاج به تزریق خون و فرآورده‌های خونی پیدا می‌کند.

بشیر حاجی‌بیگی گفت: زنان باردار در حین زایمان، نوزادان و به خصوص نوزادان نارسی که به زردی دچار می‌شوند، نیازمند خون هستند. بیماران مبتلا به سرطان که تحت شیمی درمانی یا اشعه درمانی قرار دارند هم از مصرف‌کنندگان خون و فرآورده‌های آن هستند.

او افزود: بسیاری از دیگر بیماران، مانند بیماران تالاسمی و هموفیلی نیز ناگزیرند برای بهره‌مندی از یک زندگی نسبتا طبیعی برای تمام عمر به شکل منظم خون یا فرآورده‌های خون دریافت کنند. در تصادفات رانندگی، سوختگی‌ها و اعمال جراحی هم نیاز به خون افزایش می‌یابد.

حاجی‌بیگی گفت: در ایران سالانه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر با هدف کمک به بیماران نیازمند، خون و فرآورده‌های خونی اهدا می‌کنند. حداقل سن قابل‌قبول برای اهدای خون ۱۸ سال و حداکثر سن ۶۰ سال تمام است. حداکثر سن برای اولین اهدای خون هم ۶۰ سال است و برای دفعات بعدی اهداکننده مستمر (اهداکننده مستمر به فردی گفته می‌شود که حداقل ۲ بار در سال خون اهدا می‌کند) حداکثر ۶۵ سال است.

سخنگوی سازمان انتقال خون کشور ادامه داد: از هر فرد سالم بالای ۵۰ کیلوگرم وزن و سن بالای ۱۸ سال تا سن ۶۰ سال ۱۰.۵ سی‌سی یا میلی‌لیتر به ازای هر کیلوگرم وزن بدن خون گرفته می‌شود و  حجم کیسه‌های خون اهدایی ۴۵۰ سی‌سی یا میلی‌لیتر است.

حاجی‌بیگی گفت: در هر ثانیه یک نفر از ساکنان کره زمین از همه سنین و نژادها برای ادامه حیات به انتقال خون نیاز دارند. دلایل نیاز برای انتقال خون متفاوت است، اما نیاز به خون و فرآورده‌های آن به صورت مداوم وجود دارد و مدام هم در حال افزایش است.

این مسئول تاکید کرد: هرچقدر که کشورهای در حال توسعه امکانات تشخیصی و درمانی خود را در مورد درمان بیماری‌های گوناگون مانند انواع سرطان ها گسترش می‌دهند، بیشتر به تزریق خون احتیاج پیدا می‌کنند. درواقع پیشرفت‌های فناوری در کشورهای پیشرفته باعث می‌شود اقدامات درمانی جدید ابداع شود و به تبع آن نیاز به خون و فرآورده‌های خون بیشتر شود.

کد خبر 481390

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha