پنجشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۲
۰ نفر

مقام‌های یونانی برای مقابله با ورود مهاجران غیر قانونی درنظر دارند روی دریا حصار بکشند

يونان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از دویچه‌وله، بسیاری از کشورها از دیوار یا حصار برای جلوگیری از ورود پناهجویان استفاده می‌کنند. تاکنون چنین حصارهایی بر مرز دو کشور قرار می‌گرفت. یونان اما می‌خواهد راهی جدید برود: ایجاد حصار در دریا برای مقابله با ورود پناهجویان.

بنا بر این کزارش، یونان می‌خواهد در نزدیکی سواحل خود با ایجاد "سیستم‌های محافظ شناور" به مقابله با ورود پناهجویان بپردازد. وزارت دفاع یونان آگهی مناقصه‌ای را برای ساخت مکانیسم‌هایی محصورکننده در دریای اژه منتشر کرده که قرار است از آنها در "شرایط اضطراری" برای مقابله با ورود پناهجویانی که از ترکیه به این کشور می‌آیند استفاده شود.

این مکانیسم بازدارنده قرار است "موانع یا تورهایی" به طول حدود سه کیلومتر باشد که توسط ارتش یونان در محل نصب می‌شوند.

بنا به اعلام مقام‌های یونان، این سیستم‌ها نیم متر از سطح آب بالاتر قرار گرفته و به چراغ‌های چشمک‌زن مجهز خواهند بود. برآورد شده که هزینه این پروژه بالغ بر نیم میلیون یورو خواهد بود. جزئیات بیشتری در خصوص پروژه مزبور منتشر نشده است.

افزون بر این، دولت یونان می‌خواهد در ماه‌های آینده ۱۲۰۰ پلیس مرزی جدید را برای کنترل ورود پناهجویان از ترکیه به کار بگیرد.  خبرگزاری نیمه‌رسمی ANA-MPA با استناد به وزارت محافظت از حقوق شهروندی، از صادر شدن آگهی استخدام ۴۰۰ تن از این مأموران خبر داده است.

بر اساس همین گزارش مأموریت این ۴۰۰ مرزبان قرار است تنها بر نوار مرزی ترکیه و یونان در طول رودخانه ماریتسا محدود باشد. فرستنده دولتی ERT نیز با استناد به وزارتخانه پیشگفته خبر داده که در طول چند هفته آگهی استخدام ۸۰۰ مأمور دیگر هم برای خدمت در جزایر شرقی دریای اژه منتشر خواهد شد.

از سال ۲۰۱۵ میلادی وزارت حفاظت از حقوق شهروندی یونان از ارتش این کشور برای رسیدگی به وظایف مرتبط با ورود پناهجویان حمایت‌های لجستیکی و تدارکاتی دریافت می‌کند.

یونان در میان کشورهای اروپایی با ورود بیشترین شمار پناهجویان در سال گذشته میلادی (۲۰۱۹) روبه‌رو بود. به گزارش کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهجویان (UNHCR)، شمار پناهجویانی که در سال ۲۰۱۹ از ترکیه به یونان آمدند، به شکل چشمگیری افزایش داشته است.

در حالی که در سال ۲۰۱۸ دست‌کم ۵۰ هزار و ۵۰۰ پناهجو از ترکیه وارد یونان شده بودند، شمار این افراد که در سال ۲۰۱۹ به شکل غیرقانونی از همین راه وارد این کشور شدند به بیش از ۷۴ هزار و ۶۰۰ نفر رسید.

در حال حاضر بیش از ۴۰ هزار نفر در اردوگاه‌هایی در یونان به سر می‌برند که فراتر از گنجایش آنهاست. این اردوگاه‌ها در اصل تنها ظرفیت جا دادن به حدود ۶۲۰۰ نفر را دارند. سازمان‌های امدادی و حقوق بشری در ماه‌های گذشته وضعیت حاکم بر این اردوگاه‌ها را مورد انتقاد قرار داده و آن را "غیرانسانی" توصیف کرده‌اند.

در پی سختگیرانه‌تر شدن شرایط پناهندگی و اقامت پناهجویان در یونان، دولت محافظه‌کار کیریاکوس میتسوتاکیس، نخست‌وزیر این کشور، قصد دارد روند استرداد آن دسته از پناهجویانی را تسریع کند که به گفته خود "نیازی به حمایت بین‌المللی ندارند" و یا تقاضای پناهندگی‌شان رد شده است. سازمان‌های حقوق بشری اتخاذ چنین تدابیری از سوی دولت یونان را به‌شدت محکوم کرده‌اند.

کد خبر 481323

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha