سازمان جهانی بهداشت روز چهارشنبه ۹ بهمن اعلام کرد همه جهان باید در رویارویی با گسترش کوروناویروس جدید هشیاریش را حفظ کند و کشورها را ترغیب کرد برای شناسایی هر مورد عفونت آماده باشند.

new coronavirus

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین سازمان جهانی بهداشت روز پنجشنبه دوباره کمیته کارشناسانش را فراخواهد خواند تا در این باره تصمیم بگیرند که آیا برای شیوع کوروناویروس جدید چینی باید وضعیت اضطراری بهداشت عمومی با اهمیت بین‌المللی اعلام شود یا نه.

در حال حاضر  شمار موارد تایید شده ذات‌الریه ناشی از ویروس به ۷۱۸۳ مورد رسیده و ۱۷۰ مرگ ناشی از آن، همگی در چین، رخ داده است.

فقط ۶۸ مورد عفونت با کوروناویروس در خارج از چین در ۱۵ کشور رخ داده است، اما در سه کشور آلمان، ویتنام و ژاپن انتقال انسان به انسان ویروس هم رخ داده است که به ترس از گسترش بیماری دامن زده است.

دکتر مایکل رایان، رئیس برنامه اضطرارهای بهداشتی سازمان جهانی بهداشت گفت: «اکنون لازم است همه جهان هشیار باشد. همه جهان باید در این باره اقدام کند و آماده شناسایی هر موردی باشد که از کانون شیوع اصلی بیماری یا سایر کانون‌های شیوع استقراریافته می‌آیند.»

دکتر رایان و دکتر تدروس آدهانوم قبرسیوس، رئیس کل سازمان جهانی بهداشت، از گشودگی چین در این باره و اقداماتش برای مهار بیماری در شهر ووهان، مرکز شیوع بیماری تقدیر کردند.

اما اقدامات چین برای مهار کوروناویروس که احتمالا از حیوانات وحشی فروخته شده برای مصرف غذایی در یک بازار غذاهای دریایی در ووهان منشا گرفته است، خطر را برای بقیه دنیا کاهش داده است، اما آن را به طور کامل از بین نبرده است.

دکتر تدروس گفت: «افزایش مداوم در موارد بیماری و شواهد انتقال انسان به انسان ویروس در خارج از چین بسیار نگران‌کننده هستند. گرچه شمار موارد خارج از چین هنوز نسبتا اندک هستند، اما بالقوه می‌توانند شیوع بزرگی را ایجاد کنند.»

کمیته اضطرارهای بهداشتی سازمان جهانی بهداشت در دو روز پیاپی در هفته گذشته تشکیل جلسه داد، اما به علت آن انتشار ویروس به سایر کشورها هنوز گسترده نبود، وضعیت اضطراری با اهمیت بین‌المللی را اعلام نکرد.

این وضعیت اضطراری بین‌المللی قبلا یک بار در هنگام شیوع ویروس مرگبار ابولا در کشورهای آفریقای غربی و جمهوری دموکراتیک کنگو و نیز در هنگام همه‌گیری سارز (نشانگان شدید حاد تنفسی) که ناشی از یک کوروناویروس دیگر بود، اعلام شده است.

دکتر رایان هشدار داد به ۱۹۴ کشور عضو سازمان جهانی بهداشت هشدار داد که به اجرا در آوردن اقدامات یکجانبه و همکاری نکردن با سایر کشورها «بالقوه به مصیبت ختم خواهد شد.»

  • گزارش نخستین موارد کوروناویروس در خاورمیانه

امارات متحده عربی نخستین موارد عفونت با کوروناویروس جدید در خاورمیانه را در چهار عضو یک خانواده چینی اعلام کرد که در شهر ووهان بوده و در ۱۶ ژانویه برای دیداری به امارات آمده بودند. وزارت بهداشت امارات می‌گوید هر چهار نفر در وضعیتی پایدار و تحت نظارت پزشکی هستند.

کمیته بهداشتی سازمان همکاری خلیج روز چهارشنبه در ریاض پایتخت سعودی تشکیل جلسه داند تا درباره شیوع کوروناویروس جدید و انجام اقدامات هماهنگ برای جلوگیری از گسترش آن بحث کنند.

همچنین چند مورد مشکوک به عفونت با کوروناویروس در کشورهای آفریقایی گزارش شده است که هنوز هیچکدام تایید نشده‌اند.

  • شمار موارد بیماری از همه‌گیری پیشین «سارز» فراتر رفت

اکنون شمار موارد عفونت با کوروناویروس جدید از شمار ۵۳۲۷ مورد تایید شده عفونت با کوروناویروس عامل «نشانگان شدید حاد تنفسی» (سارز) در سال‌های ۲۰۰۲-۲۰۰۳ در سرزمین اصلی چین فراتر رفته است. شمار تلفات ناشی از کوروناویروس عامل سارز در آن هنگام بیش از ۷۷۰ نفر در جهان، شامل ۳۴۹ نفر در چین بود. میزان مرگ‌ومیر ناشی از سارز که کوروناویروس آسیب‌زننده‌تر نسبت به کوروناویروس جدید شایع‌شده در شهر ووهان است، بیش از ۱۰ درصد بود.

تا به حال میزان مرگ‌ومیر در میان موارد ثابت شده عفونت با کوروناویروس حدود ۲ درصد است و این میزان شاید کمتر هم باشد،‌ اگر آنچنانکه بسیاری از کارشناسان معتقدند بسیاری از موارد خفیف عفونت به بیمارستان ختم نمی‌شوند.

کد خبر 481299

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha