وزیر امور خارجه ایران بار دیگر در توئیتر از طرح آمریکایی موسوم به «معامله قرن» که کاخ سفید از آن رونمایی کرده انتقاد کرد.

ظریف هوم پیج

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در توئیتر با مقایسه طرح موسوم به «معامله قرن» با «بانتوستان‌های» آفریقای جنوبی زمان آپارتاید از آن انتقاد و آن را به «بزرگراهی به سوی جهنم» تشبیه کرد. 

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه (۸ بهمن) در حالی که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را در کنار خود داشت، از طرح سازش تحمیلی موسوم به «معامله قرن» رونمایی کرد. کاخ سفید، سندی موسوم به «چشم‌انداز صلح» منتشر کرده که در آن مفاد این طرح شرح داده شده‌اند. 

ظریف در توئیتر نوشت: «آیا ماندلا هرگز می‌توانست بازپیدایش "بانتوستان" را چندین دهه بعد از آزادسازی آفریقای جنوبی تصور کند؟ طرح "چشم‌انداز صلح" بیشتر به "بزرگراهی به سوی جهنم" می‌ماند. لازم است ما مسلمانان بیدار شویم: آمریکا هیچگاه کوچکترین شباهتی به یک کارگزار صادق نداشته و نمی‌تواند هم چنین باشد.»

ظریف دو عکس به توئیت خود ضمیمه کرده است: عکس نخست، اراضی موسوم به «بانتوستان» در دوران آپارتاید آفریقای جنوبی را نشان می‌دهد و تصویر دوم نقشه‌ای است که در طرح معامله قرن ترامپ به رژیم صهیونیستی اعطا شده است. 

«بانتوستان» نام اراضی‌ای بود که در دوران آپارتاید آفریقای جنوبی برای ساکنان سیاه‌پوست آفریقای جنوبی و جنوب غرب آفریقا در نظر گرفته شده بود. 

از جمله مفاد طرح موسوم به «معامله قرن» شناسایی حاکمیت رژیم صهیونیستی بر دره اردن و شهرک‌های صهیونیستی در کرانه باختری است.

کد خبر 481281

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • AT ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۹
    0 0
    نباید انتقاد کرد بلکه به شدت باید محکوم کرد