دو ماهواره مستعمل احتمالا امروز چهارشنبه ۲۹ ژانویه (۹ بهمن) بر فراز شهر پیتسبرگ در ایالت پنسیلوانیای آمریکا به هم برخورد خواهند کرد.

ماهواره

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از یورونیوز، به گفته کارشناسان شرکت لئولب آمریکا، سرعت این دو ماهواره در لحظه برخورد احتمالی ۳۲ هزار و ۸۰۰ مایل بر ساعت است و اگر این دو ماهواره با هم تصادف کنند، قطعات جدا شده آنها ممکن است به سایر ماهواره‌هایی که در اطراف جو زمین در حرکت هستند، آسیب برسانند.

لئولب شرکت ارائه دهنده خدمات مکان‌یابی ماهواره‌ای برای عملیات فضایی در اطراف جو زمین پیش‌بینی کرده است که اگر امشب تصادفی روی دهد، محل آن در ارتفاع ۵۰ تا ۱۰۰ پا از زمین و زمان آن حدود ۱۸ و ۹ دقیقه به وقت محلی خواهد بود. یکی از تخصص‌های اصلی این شرکت کنترل فضاپیماها و اشیا پرنده در مدارهای دور زمین و پیش‌بینی برخورد احتمالی آنهاست.

یکی از این دو ماهواره، «ماهواره نجومی فرو سرخ» یا آی‌آرای‌اس نام دارد که در سال ۱۹۸۳ به جو زمین فرستاده شده و حامل نخستین تلسکوپ فضایی فرو سرخ است که تنها کمتر از یک سال کار کرد.

ماهواره دیگر «جی‌جی‌اس‌ای-»۴ (یا ماهواره تثبیت شعاع گرانشی) نام دارد که یک ماهواره تحقیقاتی متعلق به نیروی هوایی ارتش آمریکاست و در سال ۱۹۶۷ به فضا فرستاده شده است. سازمان فضانوردی آمریکا، ناسا می‌گوید این ماهواره به هدف تحقیق در مورد اصول طراحی فضاپیماها به فضا فرستاده شده است.

دن سپرلی، مدیر شرکت لئولب با اعلام این که احتمال برخورد کامل و به اصطلاح شاخ به شاخ شدن دو ماهواره اندک است می‌افزاید که با این حال پیش‌بینی دقیق جزئیات برخورد احتمالی دو شئ کوچک از این فاصله دور مقدور نیست.

سپرلی در مصاحبه‌ای گفت که اگر این دو ماهواره با هم برخورد کنند هزاران قطعه از آنها برای چندین دهه در مدار باقی خواهد ماند. وی افزود: «برخورد این دو سبب تشکیل ابری از بقایای شکسته آنها خواهد شد و از آنجا که این ابر تهدیدی برای سایر فضاپیماهاست، سایر ماهواره‌ها مجبور خواهند شد حتی‌الامکان مدار خود را عوض کنند. هر گونه تلاشی از این نوع سبب تشکیل کمربندی از قطعات خرد شده در دورتادور جو زمین می‌شود.»

لئولب برای پایش حرکت ماهواره‌ها و اجرام آسمانی از شبکه‌ای از رادارهای ویژه استفاده می‌کند که روی زمین قرار دارند.

کد خبر 481248

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha