او چنان در نقش خود فرو رفته بود که حتی زبان روسی را نیز فراموش کرده بود

جاسوس

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اسپوتنیک، رئیس سرویس اطلاعات خارجی روسیه، نام ۷ مأمور اطلاعاتی مشهور شوروی و روسیه را فاش ساخت.

 سرگی ناریشکین، رئیس سرویس اطلاعات خارجی روسیه، نام ۷ مأمور اطلاعاتی مشهور شوروی و روسیه را فاش ساخت.

یوری شوچنکو، قهرمان مردمی روسیه ، ویتالی نتیکسا و تامارا همسرش، یوگنی کیم قهرمان اتحاد شوروی، میخائیل واسنکوف، ولادیمیر لوخوف و ویتالی نویکین.

به گفته ناریشکین، این افراد سهم بزرگی در تأمین امنیت اتحاد شوروی و روسیه ایفا کردند. بیوگرافی آنها بتدریج منتشر خواهد شد.

واسنکوف در دهه ۱۹۷۰ برای مأموریت عازم اسپانیا شد که بعدا به عنوان شهروند اوروگوئه به پرو رفت. نام او خوآن خوسه لاسارو فونتس بود. پس از چند سال واسنکوف شهروندی پرو را بدست آورد و با خبرنگار پرویی ازدواج کرد و همراه او و پسرش به آمریکا رفت و در دانشگاه نیویورک در رشته فلسفه مشغول تحصیل شد و از تز خود دفاع کرد.

در سال ۱۹۹۰ لقب قهرمان اتحاد شوروی به او تعلق گرفت. در ماه ژوئن سال ۲۰۱۰ در پی لو رفتن گروه  مأموران اطلاعاتی روسیه بازداشت شد. به نوشته روزنامه «ایندپندنت»، واسنکوف چنان عمیق در نقش خود فرو رفته بود که حتی زبان روسی را فراموش کرده بود.

دو مأمور اطلاعاتی نتیکسا و تامارا همسرش در «ک گ ب» خدمت می کردند که پس از فروپاشی اتحاد شوروی در سرویس اطلاعات خارجی باقی ماندند. آنها در خارج از کشور کار می‌کردند. ویتالی در دسامبر ۲۰۲۰ لقب قهرمان روسیه را دریافت کرد. جزئیات خدمت او در سازمان نامبرده فاش نشده است. او در سال ۲۰۱۱ در مسکو درگذشت.

نتیکسا و مارتا 

در باره فعالیت یوگنی کیم، مأمور «ک گ ب» اطلاعات ناچیزی وجود دارد. در سال ۱۹۸۷ لقب قهرمان اتحاد شوروی را دریافت کرد و نوامبر ۱۹۹۸ در نتیجه یک سانحه رانندگی جان سپرد.

کد خبر 481140

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha