مدیرکل محیط زیست خراسان جنوبی گفت: حیات وحش مناطق آزاد شهرستان فردوس و سرایان در معرض بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک قرار گرفتند

طاعون

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، با اعلام محیط زیست خراسان جنوبی مدتی پیش گزارش تلفات پراکنده حیات وحش (قوچ و میش) در مرز شمالی استان یعنی مرز فردوس، بجستان و گناباد توسط همکاران اجرایی محیط زیست شهرستان فردوس به اداره کل واصل شده است.

حسن اکبری گفت: در بررسی‌های اولیه نتیجه گرفتیم احتمالا عامل بیماری از منطقه حفاظت شده هلالی واقع در خراسان رضوی به داخل استان گسترش پیدا کرده، چون قبلا در شهرستان‌های گناباد و بجستان تلفات حیات وحش گزارش شده بود.

وی افزود: پیگیری این موضوع در دستور کار این اداره کل قرار گرفت و مهم‌ترین مساله از همان ابتدا تشخیص قطعی بیماری بود که علیرغم همکاری تنگاتنگ دامپزشکی، روند تشخیص بیماری به دلیل نامناسب بودن نمونه‌های ارسالی به دامپزشکی و فاسد شدن لاشه‌ها به کندی پیش می‌رفت.

اکبری بیان کرد: در نمونه‌های بررسی شده قبلی از حیات وحش تلف شده در خراسان رضوی، علت مرگ مواردی همچون پنومونی ریوی، براکسی و مسمومیت عنوان شده بود و در بررسی‌های اولیه تلفات قوچ و میش در شهرستان فردوس نیز عامل ویروسی تشخیص داده نشد.

مدیرکل محیط زیست خراسان جنوبی ادامه داد: نتایج آزمایش‌ها شبیه به خراسان رضوی بود، اما با گسترش دامنه بیماری به سمت شهرستان سرایان، حساسیت اکیپ‌های پایش محیط زیست و دامپزشکی را بیشتر کرد و در نهایت نمونه حیوان مریض توسط محیط بانان برای بررسی کامل بالینی و نیز نمونه برداری‌های لازم در اختیار دامپزشکی قرار گرفت و نتیجه آزمایش‌های تکمیلی توسط دامپزشکی استان اعلام شد.

وی اظهار کرد: در بررسی آزمایش‌های صورت گرفته، عامل بیماری ویروس طاعون نشخوار کنندگان کوچک (ppr) تشخیص داده شد. بیماری‌های ویروسی در حیات وحش هیچ درمانی ندارند و راهکاری برای واکسیناسیون حیات وحش نیز وجود ندارد.

اکبری افزود: فقط باید از طریق امحای بهداشتی لاشه‌ها، ضد عفونی آبشخورها، کاهش چراگاه مشترک دام‌های اهلی و حیات وحش و راهکارهای مشابه از انتشار بیشتر بیماری جلوگیری کرد.

مدیرکل محیط زیست خراسان جنوبی در زمینه انتشار بیماری در سطح مناطق آزاد شهرستان فردوس و سرایان گفت: بلافاصله پس از تشخیص قطعی بیماری کارگروه مشترکی با حضور دامپزشکی، مدیریت بحران، منابع طبیعی، امور عشایر و جهاد کشاورزی برگزار و راهکارهای هم افزایی برای مقابله با بیماری بررسی و تصویب شد.

وی عنوان کرد: در همه این مدت پایش‌های مداومی توسط یگان حفاظت محیط زیست شهرستان‌های فردوس و سرایان و همچنین اداره کل انجام شد، اما تشدید پایش، ضدعفونی و مخصوصا امحای لاشه‌های احتمالی با جدیت بیشتری دنبال خواهد شد.

اکبری بیان کرد: این بیماری قابل انتقال به انسان نیست، اما قابل انتقال به دام‌های اهلی است که امیدواریم همکاری دستگاه‌های مرتبط مخصوصا مردم محلی و نیز دامداران و عشایر منجر به کنترل دامنه انتشار این بیماری در کوتاهترین زمان ممکن شده و از نابودی ذخیره‌های ژنی ارزشمند استان جلوگیری شود.

وی ادامه داد: تاکنون تعداد لاشه‌های مکشوفه قوچ و میش در محدوده شهرستان‌های فردوس و سرایان به حدود ۷۰ لاشه رسیده است.

کد خبر 481014

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha