هواپیمای مسافربری تهران - ماهشهر متعلق به شرکت هواپیمایی کاسپین ساعت ۷:۵۰ صبح امروز ۷ بهمن ماه پس از فرود در فرودگاه ماهشهر، به علت نقص فنی نتوانست در باند متوقف شود و پس از شکستن فنس‌های فرودگاه، در اتوبان ماهشهر- اهواز موفق به توقف شد.

هواپیمای ماهشهر

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، این هواپیما که از نوع بوئینگ MD بود، ۱۳۵ مسافر داشت و هیچ یک از مسافران آسیب ندیدند اما تصاویر و فیلم‌های منتشرشده نشان می‌دهند که عده‌ای از آنها بسبار ترسیده‌اند و سعی دارند هرچه زودتر از هواپیما فاصله بگیرند. چراکه سوخت هواپیما در حال ریختن روی زمین بوده و یک مهماندار خانم پیاپی فریاد می‌زد: «لطفا از هواپیما دور شوید.»

مسافران به سرعت از درهای اضطراری پیاده شدند و به ترانزیت فرودگاه انتقال یافتند، اما ترس و هراسی بر آنها حاکم بود. هرچند برخی از مسافران گفته‌اند که اضطرابی به آنها دست نداده و فقط متوجه شده‌اند که سرعت هواپیما در زمان توقف در باند به جای آن که کمتر شود، بیشتر شده است.

توقف این هواپیما در اتوبان ماهشهر موجب ترافیک خودروها (به‌خصوص خودروهای سنگین) و مردمی شده بود که جمع شده بودند تا اگر کمکی لازم بود، دست بجنبانند یا تصویر و فیلم تهیه کنند.

  • مسافران چه می‌گویند؟

هنوز دلایل نقص فنی هواپیمای مسافربری تهران- ماهشهر مشخص و اعلام نشده است. همچنین هنوز معلوم نیست که خلبان، نقص احتمالی را به برج مراقبت اعلام کرده است یا خیر. در این میان خبرنگار ما روایت‌های مسافران این هواپیما را جمع‌آوری کرده است که موقعیت روانی آنها را در حین وقوع حادثه نشان می‌دهد.

  • ترمز وحشتناک

یکی از کارکنان پتروشیمی که ‌از مسافران هواپیمای تهران- ماهشهر بود، درباره شرح ماجرا می‌گوید: «هواپیما ساعت ۶:۴۲ از تهران پرواز کرد و پذیرایی انجام شد و همه چیز خوب بود. نزدیک فرودگاه ماهشهر که رسیدیم، به مسافر کناری گفتم هواپیما حالت عادی برای نشستن ندارد. در همین حال هواپیما روی باند، ترمز وحشتناکی کرد و از باند خارج شد.»

این مسافر ادامه می‌دهد: ‌»به خاطر گل‌ولای ناشی از بارندگی شب گذشته ماهشهر، هواپیما از فنس عبور کرد و پس از عبور از فاصله ۱۰۰ متری در وسط جاده توقف‌ کرد و درهای اضطراری باز شد.»

او می‌گوید: «مهمانداران کمک کردند مسافران خیلی فوری از قسمت بال هواپیما خارج شوند. چون سوخت هواپیما در حال ریختن بود و مسافران باید سریعتر هواپیما را ترک می‌کردند. شانسی که مسافران آوردند، این بود که اتوبانی که هواپیما در آن متوقف شد، محل عبور و مرور اتوبوس‌های سرویس کارکنان پتروشیمی و بندر امام خمینی است که در آن زمان خالی از تردد بود.»

  • فقط میتونم بگم تقدیر بود

مرجان توحیدی، روزنامه‌نگار نیز مسافر این هواپیما بود. او درباره این حادثه در توییتر خود نوشته است: «مسافر هواپیمای کاسپینم به مقصد ماهشهر. هواپیما با سرعت بالایی نشست. با همون سرعت ادامه داد. و انگار به چیزی برخورد کرده باشه، متوقف شد. از باند خارج شد و فقط میتونم بگم تقدیر بود که به چیزی برخورد نکرد. تمام اون مدت رو جیغ کشیدم. مهماندار سعی میکرد مسافرا را آروم کنه.»

او در توییت دیگری نوشت: «از در اضطراری خارج شدیم. دورمون کردن از هواپیما. ماشین‌های آتش‌نشانی اومدن سریع فوم ریختن تا مانع انفجار بشن. مردم هنوز ایستاده بودن. طبق معمول فیلم می‌گرفتن و متوجه خطر انفجار نبودن.»

  • حس بین زنده بودن و جان باختن

یکی دیگر از مسافران نیز به رسانه‌ها گفته است: «در شرایط التهاب وحشت قرار نگرفتیم. هیچ مسافری نترسیده بود. به خاطر اینکه تا لحظه برخورد به زمین هیچ اعلام به مسافران نشد که هواپیما در شرایط اضطراری قرار گرفته است. فقط من به شخصه حس کردم سرعت هواپیما به شکلی عجیبی در حال افزایش است و به این سرعت مدام افزوده می‌شد. تا جایی که در چند ثانیه کوتاه قبل از برخورد به زمین، فریاد کشیدم و همزمان با ضربه محکمی به زمین برخورد کردیم. ضربه مانند لحظه تصادف شدید یک خودرو بود. ضربه زده شد و گِل‌های نشأت‌گرفته از این برخورد به شیشه‌های هواپیما پاشید.»

او ادامه می‌دهد: بعد از این برخورد ابتدا چند ثانیه سکوت عجیبی فضای کابین هواپیما را فرا گرفت و سپس جیغ‌های از ترس. مسافران انگار اول در بهت میان زنده بودن و جان باختن بودند و در ادامه وحشت از حادثه‌ای که از سر گذرانده بوند. تا چند ثانیه نمی‌دانستیم دقیقا در چه وضعیتی از حیات قرار داریم. آن زمان بود که یکی از مهمانداران خانم هواپیما به سراغ مسافران آمد و سعی کرد همه را به آرامش دعوت کند. بعدش بلافاصله درهای اضطراری هواپیما باز شد و از ما خواستند که به سرعت از هواپیما خارج شویم.»

این مسافر در مورد اینکه آیا برای بازگشت به تهران حاضر است دوباره سوار هواپیما شود، می‌گوید: «چاره دیگری دارم؟ جاده‌هایمان هم ایمن نیستند. برای برگشت به تهران مجبورم دوباره سوار هواپیما شوم ولی به حتم دیگر هیچ‌وقت تا پایان عمر با آرامش و اطمینان روی صندلی هواپیما نخواهم نشست.»

  • واکنش جالب برخی کاربران توییتر

با خروج هواپیمای مسافربری تهران - ماهشهر از باند فرودگاه و توقف آن در اتوبان ماهشهر، کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز واکنش‌های متفاوتی نسبت به موضوع نشان دادند. برخی از آنها از سلامت مسافران خبر دادند، برخی از فرسودگی هواپیماهای مورد استفاده در کشور انتقاد کردند، عده‌ای نیز با طنز و شوخی سعی کردند از تلخی این حادثه که ممکن بود طور دیگری رقم بخورد، کم کنند. در این گزارش چند نمونه از موارد طنزآمیز کاربران توییتر را آورده‌ایم. طنزهای کوتاهی که برخی از آنها بار انتقادی دارند.

  • کاش اینو بدنش به من. یه فلافلی تمیز در میارم ازش. تو پارکم که هست
  • مبدا: فرودگاه مهرآباد، مقصد: تا هرجایی که موتور هواپیما اجازه بده.
  •  آقا من فکر کنم جاذبه‌ی زمین تو ایران به نقطه جوش رسیده. چون داره دونه‌دونه هواپیماها رو می‌کشونه پایین.
  • ماهشهر داره تبدیل میشه به مشهورترین شهر جهان. شده مثلث برمودا.
  • چقدر لاکچری! شبیه این فیلم خارجکیا وسط اتوبان نشسته.
  • ما شهرمون این جوره که مسافرا رو نزدیک‌ خونه پیاده میکنن.
  • چرا هواپیماها رو می‌ریزید تو بزرگراه‌ها؟
  • وقتی بابام میگه زود بیا خونه خواستگار داره میاد.
  • عجب حالی‌ داره وسط اتوبان از هواپیما پیاده شدن.
  • فکر کنید دارین تو اتوبان رانندگی می‌کنید. هواپیما از جلوتون رد بشه ... ولی خوبم جمعش کرده. چپش نکرده.
کد خبر 480872

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز