اگر موبایل تازه‌ای بخرید برای رجیستر کردن آن باید IMEI را به سرشماره سامانه همتا بفرستید تا در صورت تایید قانونی بودن آن کد فعال‌سازی مخصوصی برایتان ارسال شود. بعضی فروشنده‌ها با وجود محدودیت‌های سفت و سخت راه‌هایی برای دور زدن سیستم رجیستری می‌شناسند و بدین‌ترتیب دردسرهایی را برای مشتری ایجاد می‌کنند.

استعلام قیمت گوشی موبایل از طریق سامانه ۱۲۴ ممکن شد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از جماران، اگر موبایل تازه‌ای بخرید برای رجیستر کردن آن باید IMEI را به سرشماره مخصوص سامانه همتا بفرستید تا در صورت تایید قانونی بودن آن کد فعال‌سازی مخصوصی برایتان ارسال شود. در صورتی که این مراحل درست طی نشود، تلفن همراه فقط ۳۰ روز روشن خواهد بود و بعد از آن غیرقابل استفاده می‌شود. 

تلفن‌های همراه حتما یک شناسه انحصاری دارند که به نام IMEI شناخته می‌شوند. این شناسه روی جعبه، روی کارت گارانتی، روی بدنه و به شکل نرم‌افزاری در خود دستگاه ثبت شده است. 

بعضی فروشنده‌ها که پیش از این راه‌هایی برای دور زدن سیستم رجیستری می‌شناختند حتی با وجود محدودیت‌های سفت و سخت هنوز دست‌بردار نیستند و دردسرهایی برای مشتری ایجاد می‌کنند. شیوه مورد استفاده آن‌ها برای به دام انداختن مشتری کاملا ساده است و روی قیمت کمتر گوشی تمرکز دارد. گفته می‌شود بعضی از فروشنده‌های چنین موبایل‌هایی وقتی مشتری برای پس دادن آن مراجعه می‌کند در نهایت مبلغی را از کل رقم کم کرده و از این راه درآمد کسب می‌کنند. 

بعضی‌ها هم به شرط این‌که مشتری پاسپورتی با مهر سفر خارجی در ۳ ماه گذشته داشته باشد، کل پروسه فعال‌سازی و پرداخت هزینه‌های قانونی را گردن او می‌اندازند. این دسته فروشنده‌ها جزو باانصاف‌ها هستند و در تبلیغات خود می‌نویسند گوشی کد فعال‌سازی ندارد و توصیه می‌کنند خریدار باید پاسپورتی با مهر سفر خارجی در ۳ ماه گذشته داشته باشد. قیمت آن‌ها مقداری پایین‌تر از نرخ معمول بازار است، اما در حقیقت موبایلی که می‌فروشند از مجاری رسمی وارد کشور نشده است و حتی با فرض این‌که بتوانید فرایند رجیستری را برایشان انجام دهید، پرداخت هزینه‌های آن گردن شما خواهد بود. 

شگرد دیگر فروشنده‌ها فروختن گوشی‌ای است که شناسه IMEI روی کارت گارانتی، جعبه و خود دستگاه آن متفاوت است. اگر بعد از خرید گوشی متوجه شدید قربانی چنین نقشه شومی شده‌اید و شماره سریال‌ها یکی نیستند، اولین کسی که باید پاسخگو باشد شخص فروشنده است. اگرچه هنوز امکان دارد اشتباهی سهوی رخ داده باشد، اما گزارش‌ها نشان می‌دهد معمولا از کدهای تکراری برای فعال کردن موبایل‌های غیرقانونی و قاچاق استفاده می‌کنند. بنابراین چاره‌ای نیست جز این‌که از فروشگاه‌های معتبر خرید کنید و از فروشنده بخواهید به شما فاکتور رسمی با ذکر شماره سریال دستگاه بدهد.

اگر با وجود تمام وسواس‌هایی که به خرج می‌دهید موقع رجیستری باز با پیام کد فعال‌سازی معتبر نیست روبه‌رو شدید، دنیا به آخر نرسیده است. این احتمال وجود دارد که یک اشتباه ساده رخ داده باشد. طبق دستورالعمل سامانه همتا واردکنندگان تا زمانی که کد فعال‌سازی صادر نشده، نباید اقدام به فروش کالا کنند اما در بعضی موارد آن‌ها عجله می‌کنند. توصیه شده است در این مورد خریدار تا ۱۰ روز صبر کند و اگر بعد ۱۰ روز مشکل برطرف نشد، قطعا اصالت دستگاه زیر سوال رفته است. در چنین شرایطی خریدار باید به فروشنده مراجعه کند تا تلفن همراه را تعویض کند یا از شرکت واردکننده بخواهد کد فعال‌سازی جدیدی صادر کند.

کد خبر 480844

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha