یکی از مشکلات اساسی ساکنان محله جوادیه، وجود ساختمان‌های متروکه‌ای است که سال‌هاست در این بخش از منطقه۱۶ به حال خود رها شده و جز زشتی و نازیبایی منظر شهری و همچنین بروز مشکلات زیست‌محیطی منفعتی برای اهالی ندارند.

بانک متروکه

همشهری آنلاین - رضا نیکنام: در چندسال گذشته تعداد شعبه‌های بانکی محله جوادیه به نصف کاهش یافته و این روند تعطیلی همچنان ادامه دارد. هرچند که در بن‌بست قرارگرفتن محله جوادیه و کاهش مشتریان، دلیل اصلی تعطیلی بانک‌ها عنوان می‌شود، اما مشکل اساسی‌تر ساختمان متروکه و بی‌استفاده این شعب بانکی است که به زباله‌دانی و محل زندگی جانوران موذی تبدیل شده و آرامش را از ساکنان سلب کرده است.

«علی چیتگری» کارشناس مسائل اجتماعی ساکن جوادیه که سال‌ها در این زمینه تحقیق و کار پژوهشی انجام داده، می‌گوید: «اگر در جوادیه قدم بزنید به راحتی می‌توانید ۱۲شعبه بانکی تعطیل شده را پیدا کنید که سال‌هاست رها و به فضاهای بی‌دفاع و بی‌استفاده تبدیل شده‌اند. بیشتر این ساختمان‌ها مساحت بالایی دارند و اگر به فضاهای مناسب و امکانات شهری تبدیل شوند، می‌توانند بخش زیادی از نیاز محله را تأمین کنند.»

چیتگری به قدیمی‌ترین ساختمان بانکی که متروکه شده اشاره می‌کند و می‌گوید: «بیش از ۲۰سال است که ساختمان بانک صادرات در نزدیکی خیابان شهید شاه علیزاده به حال خود رها شده و کسی سراغش را نمی‌گیرد. دیگر ساختمان‌های بانکی متروکه هم بین ۴ تا ۷سال سابقه دارند. فقط بانک رفاه کارگران در محله جوادیه ۴سال است که به انباری و محل زندگی موش‌ها تبدیل شده و وضع بانک تجارت در کنار بازارچه جوادیه هم بهتر از دیگر ساختمان‌ها نیست.»

وی در ادامه به تشریح وظایف مدیریت شهری در زمینه ساماندهی ساختمان‌های رها شده می‌پردازد و می‌گوید: «از آنجا که این ساختمان‌ها چهره شهر را زشت می‌کند، شهرداری باید وارد عمل شود و به مالکان این ساختمان‌ها تذکر دهد تا هرچه زودتر نسبت به سر و سامان دادن به این فضاها اقدام کنند. در صورت بی‌توجهی مالک یا مالکان، این املاک باید از طریق قانونی تعیین تکلیف شوند.»

باید راهکار قانونی جست‌وجو کنیم

«مجید مظفری» شهردار ناحیه یک منطقه۱۶ در گفت‌وگو با خبرنگار ما عنوان می‌کند که در کتاب قانون و مقررات شهرداری‌ها هرکدام از این عناوین یعنی املاک مخروبه، متروکه، غیرساکن، معارض و... تعاریف خاص خودشان را دارند و به همین دلیل قبل از هر اقدامی باید این نوع املاک به دقت شناسایی و مورد بررسی قرار گیرند.

او ادامه می‌دهد:«البته قانونگذار در مواردی به شهرداری‌ها این اجازه را داده تا با احکام قضایی وارد عمل شوند و ضمن اخطار به مالکان این بناهای متروکه و مشکل‌ساز برای رضایتمندی و تأمین آسایش شهروندان قدم بردارند، اما هنوز نتیجه قطعی از نوع این ساختمان‌ها و مشکلاتی که برای اهالی محله جوادیه ایجاد کرده‌اند در دست نداریم.»

مظفری با تأکید بر این نکته که باید راهکار و چاره قانونی برای حل این مشکلات جست‌وجو کنیم می‌افزاید:«در اسرع وقت با تیم کارشناسی ناحیه یک از محدوده بازدید میدانی به عمل آورده و با گردآوری اطلاعاتی از این ساختمان‌ها از جمله مساحت، مالکیت و قدمت بناها و همچنین با شناسایی مشکلاتی که از لحاظ منظر شهری، بهداشت و محیط‌زیست ایجاد شده، می‌توانیم مصوبات و بندهای قانونی مربوطه را کسب و اجرا کنیم.»

عکس ها: حسین اینانلو

کد خبر 480623
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha