دانشمندان موسسه مطالعات پیشرفته کانادا (CIFAR) در مقاله‌ای که در ژورنال ساینس منتشر کرده‌اند، فرضیه ای را در مورد واگیردار بودن ابتلا به سرطان مطرح کرده‌اند.

سلول سرطان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اسپوتنیک، این دانشمندان این فرضیه را مطرح کرده‌اند که برخی از بیماری‌های غیر واگیر مانند چاقی، بیماری قلبی، سرطان و دیابت نیز می‌توانند از فردی به فرد دیگر منتقل شوند.

دانشمندان این فرضیه را با احتمال انتقال میکروبیوم (فلور میکروبی) توضیح داده‌اند - ترکیبی از تریلیون‌ها میکروارگانیسم موجود در بدن انسان، از جمله روی پوست و اندام‌های داخلی. میکروبیوم نه تنها باکتری‌ها بلکه قارچ‌ها و ویروس‌ها را نیز شامل می‌شود. محققان دریافته اند که میکروبیوم‌ها از طریق تماس یا با قرار گرفتن در همان اتاق می‌توانند به موجودات دیگر منتقل شوند.

دانشمندان همچنین شباهت‌هایی را در فلور میکروبی روده همسران پیدا کرده‌اند. آنها میکروبیوم افراد بیمار را با یک فرد سالم مقایسه کردند و تغییرات قابل توجهی در میکرو فلورای ناسالم نشان دادند. نتیجه گیری دیگر که توسط متخصصان انجام شده است: «یک میکروبیوم تغییریافته می‌تواند باعث ایجاد بیماری در بدن سالم شود. آنها آزمایش‌هایی را روی موش ها انجام دادند و میکروبیوم روده موش چاق را به حیوان سالم منتقل کردند. در نتیجه، وزن موش سالم افزایش پیدا کرد.»

با این حال، سازمان بهداشت جهانی بیماری های قلبی و عروقی و سرطان را «غیر واگیردار» تعریف می کند. فرض بر این است که آنها ناشی از یک تمایل ژنتیکی، سبک زندگی و عوامل محیطی هستند. اما دانشمندانی که این تحقیق را انجام داده اند معتقدند که اگر فرضیه آنها صحت داشته باشد، دیدگاه های پذذرفته شده در مورد مراقبت های بهداشتی را کاملا دگرگون خواهد کرد.

کد خبر 480587

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha