شی جین‌پینگ رئیس‌جمهور چین در جلسه اضطراری هیئت دولت اعلام کرد انتشار کوروناویروس جدید دارد شتاب می‌گیرد و کشور با «موقعیت خطرناکی» رویاروی است.

coronavirus

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، اکنون با گسترش محدودیت‌های مسافرتی در چین برای جلوگیری از انتشار کوروناویروس جدید،  بیش از ۵۰ میلیون نفر در چندین شهر این کشور تعطیلات سال نوی قمری چین را در شرایط قرنطینه در خانه‌هایشان می‌گذرانند.

مقامات چینی روز شنبه ۵ بهمن در آغاز سال نوی قمری در این کشور تایید کردند که شمار مرگ‌های ناشی از شیوع ویروس به ۴۱ نفر رسیده و بیش از ۱۲۰۰ نفر دیگر به این عفونت تنفسی مبتلا شده‌اند.

یک پزشک که افراد آلوده به ویروس را درمان می‌کرد، در میان درگذشتگان است. رسانه‌های دولتی چین گزارش کردند لیانگ وودانگ ۶۲ ساله صبح روز شنبه فوت کرده است. همچنین رسانه‌های محلی از مرگ یک دکتر دیگر که بیماران را در شهر ووهان در ایالت هوبئی، کانون شیوع اخیر، معالجه می‌کرد، به علت حمله قلبی خبر داده‌اند.

در پکن، پایتخت کشور، ۵ مورد جدید عفونت با کورونا ویروس جدید، از جمله در دو بیماری که اخیرا به ایالت هوبئی سفر نکرده بودند، گزارش شده است. همه موارد پیشین عفونت با ویروس جدید در پایتخت در افرادی بود که به این ایالت سفر کرده بودند.

  • ویروس در جهان گسترش می‌یابد

همچنین اکنون تایید شده است که کورونا ویروس جدید به استرالیا و مالزی رسیده است و فرانسه نیز نخستین موارد عفونت با این ویروس در اروپا را گزارش کرد. هم فرانسه و هم آمریکا قصد دارند شهروندانشان را که از شهر ووهان که در شرایط قرنطینه گیر افتاده‌اند، تخلیه کنند.

هنگ‌کنگ که پنج مورد بیماری را گزارش کرده است، روز شنبه اعلام کرد این شیوع وضعیتی اضطراری اعلام کرد و گفت مدارس ابتدایی و دبیرستان پس از تعطیلات سال نو برای دو هفته بیشتر بسته خواهند ماند.

شمار فزاینده‌ای از فرودگاه‌ها در سراسر جهان از غربالگری با اندازه‌گیری دمای بدن برای شناسایی افراد مبتلا استفاده می‌کنند، هر چند که تاثیربخشی چنین اقداماتی مورد تردید قرار گرفته است. یک مقاله که در ژورنال لنست درباره شرح حال خانواده‌ای  که اخیرا از شهر ووهان در مرکز این شیوع دیدن کرده بودند، به این نتیجه می‌رسد که ممکن است بدون داشتن هیچ علامتی دچار عفونت با این کورونا ویروس جدید بود.

تعطیلات سال نو در سراسر چین تحت الشعاع ممنومیت مسافرتی به دست کم ۱۷ شهر چین و لغو شدن جشن‌های بزرگ مربوط به آن قرار گرفته است.

تا به حال ۲۹ ایالت و شهر چین موارد عفونت با این ویروس را گزارش داده‌اند و موارد عفونت از کره جنوبی، ژاپن، سنگاپور، ماکائو، تایوان، تایلند و ویتنام گزارش شده است. آمریکا نیز تا به حال دو مورد عفونت با ویروس را در مسافران ورودی گزارش کرده است.

  • محدودیت‌ها در ووهان بیشتر می‌شود

محدودیت‌ها در شهر ووهان که در کانون شیوع اخیر قرار دارد، روز شنبه شدیدتر شد، مقامات از حرکت اغلب خودروها در خیابان‌ها جلوگیری کردند. ایستگاه‌های قطار، فرودگاه‌ها و ایستگاه‌های مترو از زمان شروع قرنطینه در پنجشنبه صبح بسته شده‌اند.

خبرگزاری دولتی شین‌هوا گزارش داد شهر با کمبود تخت‌های بیمارستانی، کیت‌های آزمایشی و سایر ملزومات پزشکی روبرو شده است و ۴۵۰ پرسنل پزشکی نظامی در جمعه شب وارد شهر شدند تا به درمان بیماران کمک کنند. وزارت تجارت چین عملیاتی را برای رساندن بیش از دومیلیون ماسک و سایر فراورده‌های بهداشتی از سایر نقاط چین به این شهر شروع کرده است.

فیلم‌هایی که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است، مردم را درون بیمارستان‌های شهر نشان می‌دهد که کارکنانشان به علت فشار کاری زیاد از حال می‌روند و صف‌های درازی از ساکنان در انتظار معاینه هستند. گفته می‌شود برخی بیمارستان‌ها مردم را جواب می‌کنند و کیت‌های آزمایشگاهی برای تشخیص بیماری وجود ندارد.

در همین چین روز شنبه اعلام کرد که قصد دارد دومین بیمارستان را برای درمان بیماران کوروناویروس بسازد. قبلا کار برای ساختن یک بیمارستان ۱۰۰۰ تختخوابی در طول ۱۰ روز آغاز شده است.

خیابان‌های ووهان روزها است که خالی و متروک هستند و ساکنان عمدتا درون خانه‌هایشان مانده‌اید. بسیاری از آنها به رسانه‌های اجتماعی روی آورده‌اند که اکنون جریان مداومی از اخبار جدید، ویدئوها و فرضیات از جمله اطلاعات نادرست روی آنها در حال انتشار است.

آن دسته از اهالی شهر که پیش از قرنطینه شدن شهر از آن خارج شده‌اند، با خصومت مردم در سایر بخش‌های چین روبرو شده‌اند که آنها را در انتشار بالقوه ویروس مقصر می‌دانند.

کد خبر 480435

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha