دوشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۸۷ - ۲۰:۱۹
۰ نفر

بهار که می‌آید همه چیز از برگ‌های سبز و خوش‌رنگ درختان گرفته تا نسیم دم صبح رنگ و بوی تازگی می‌گیرد.

در این بین نوبرانه‌ها هم که کم‌کم جای خود را روی چرخ دستی دستفروش‌ها باز کرده‌اند از جمله نشانه‌هایی هستند که با دیدن آنها در بحبوحه روز‌های پرمشغله‌ای که دیدن شکوفه‌ها را از یاد می‌بریم ما را به یاد بهار می‌اندازند.

دیدن چغاله‌های سبز و ترد و گوجه‌سبز‌های ترش روی چرخ‌دستی‌ها، رهگذران را برای خرید وسوسه می‌کند و اغلب برای نوبر کردن به خرید یک سیر از این نوبرانه‌ها که قیمت بالایی هم دارند، اکتفا می‌کنند.

اما باید توجه داشت که این نوبرانه‌ها هم همانند میوه‌‌های دیگر به شست‌وشو نیاز دارند و نباید به امید آبی که هر از گاهی دستفروش روی آنها می‌ریزد، امیدوار بود.

متاسفانه بیشتر دستفروش‌ها برای حفظ تازگی و شست‌وشوی ظاهری نوبرانه‌ها از آب غیر بهداشتی استفاده می‌کنند  که آلوده بودن آن کاملا روشن است.

به همین دلیل توصیه می‌شود نوبرانه‌ها را قبل از رسیدن به منزل و شست‌وشوی کامل آنها نوش جان نکنید. از سویی دیگر معمولا نوبرانه‌ها طبع سردی دارند و در صورت مصرف زیاد مشکلات گوارشی ایجاد می‌کنند.

بچه‌ها معمولاً پس از خوردن زیاد چغاله یا گوجه سبز دل درد می‌گیرند و بزرگتر‌ها هم به مشکلی مشابه دچار می‌شوند. به همین دلیل زیاده‌روی در خوردن نوبرانه‌ها توصیه نمی‌شود.

کد خبر 48036

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز