مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران گفت: خانه شهرداران از نظر ثبت تاریخی و معنوی دارای ارزش ملی نیست و از نظر ثبت معماری و تزیینات مورد کارشناسی قرار می‌گیرد.

عمارت گلستان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، پرهام جانفشان مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران عمارت اقدسیه اظهار داشت: در حال حاضر خرید و فروش خانه‌های تاریخی ممنوع نیست و مالکین می‌توانند آن را بفروشند. به جای اینکه خانه‌های تاریخی را تخریب کنند و جای آن برج بسازند و یا اینکه در زیر خانه آب ببندند تا فرو بنشیند.

وی تأکید کرد: خانه‌های تاریخی کالاهای گرانبهایی در کشور  هستند که باید خرید و فروش آنها آزاد باشد.

جانفشان یادآور شد: اما خانه شهرداران باید دارای چند ویژگی باشد تا به ثبت ملی برسد. یک اینکه ویژگی تاریخی داشته باشد و دارای قدمت زیادی باشد و در این خانه قدمت تاریخی وجود ندارد و در سال ۵۴ مراحل ساخت آن آغاز شده و در سال ۷۰ پایان کار گرفته است و اواخر پهلوی دوم مراحل ساخت آغاز و بعد از انقلاب نیز تکمیل و پایان کار را دریافت کرده‌ است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران گفت: ویژگی دوم این خانه به لحاظ ثبت معنوی آن است و باید فرد خاصی مانند شهید مدرس، آیت‌الله هاشمی و یا دیگر افراد شاخص در کشور سال‌ها در آن خانه زندگی می‌کردند و به خاطر وجود آن فرد ارزش ثبت پیدا می‌کرد و این ویژگی در این خانه متصور نیست. 

وی گفت: یک فرد نظامی اواخر پهلوی خانه را ساخته و بعد از انقلاب هم شهرداران در آن ساکن بودند و اگر بخواهیم شهرداران را چهره‌های ملی بدانیم باید کل وزرا هم به عنوان چهره ملی بشناسیم. 

جانفشان گفت: مورد سوم نیز این است که از نظر معماری ویژگی و طراحی خاصی داشته باشد که این موضوع باید مورد بررسی کارشناسان قرار بگیرد و از این منظر بتوانیم خانه را به ثبت ملی برسانیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران یادآور شد: در مورد اول و دوم که ثبت تاریخی و معنوی است قطعاً نمی‌توان این خانه را ثبت کرد ولی از نظر معماری و تزیینات باید مورد کارشناسی قرار بگیرد.

شهرداری تهران این خانه را که در محله اقدسیه قرار دارد و به خانه شهرداران معروف است برای فروش گذاشته است.

کد خبر 480326

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha