چهارشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۳
۱ نفر

افزایش توانمندی زنان در عرصه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی پس از پیروزی انقلاب اسلامی بر کسی پوشیده نیست و انتصاب چهارمین زن در پست دیپلماتیک سفیر جمهوری اسلامی ایران در دانمارک جلوه‌ای دیگر از این توانمندی را آشکار ساخت.

زنان دیپلمات

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، «افسانه نادی پور» دستیار پیشین وزیر امور خارجه در امور حقوق شهروندی به عنوان چهارمین زن سفیر ایران در دانمارک روزهای آینده ماموریت دیپلماتیک خود را آغاز می کند و جانشین مرتضی مرادیان می شود.

نادی‌پور متولد سال ۱۳۴۶ شمسی در اصفهان و دارای مدرک کارشناسی ارشد از دانشگاه تهران در رشته روابط بین الملل و ۲۵ سال سابقه کار در وزارت امور خارجه است که در زمان تغییر سخنگوی وزارت خارجه، بعد از بهرام قاسمی یکی از گزینه های محتمل برای این امر به شمار می رفت.

وی همچنین سابقه معاونت اداره حقوق بشر و فعالیت در سفارتخانه‌های ایران در توکیو و لاهه (عضو هیأت نمایندگی ایران نزد سازمان منع سلاح‌های شیمیایی) را در کارنامه کاری خود دارد.

نادی‌پور وی پس از «مرضیه افخم» سفیر ایران در مالزی، «حمیرا ریگی» سفیر ایران در بروئنی و «فروزنده ودیعتی» سفیر ایران در فنلاند، چهارمین زن است که در این پست حساس قرار می گیرد.

موضوعی که «معصومه ابتکار» معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده هم در توئیتی نسبت به آن واکنش نشان داد و نوشت: حضور زنان دیپلمات را فرصتی برای کشور محسوب می شود. افسانه نادی پور سفیر جمهوری اسلامی ایران در دانمارک شد. انتصاب سفرای زن از دولت آقای روحانی شروع شد و مرضیه افخم به مالزی، حمیرا ریگی به برونئی و فروزنده ودیعتی به فنلاند اعزام شده اند.

«شهیندخت مولاوردی» دبیرکل جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان و معاون پیشین رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده هم ضمن ابراز خرسندی از این انتصاب خاطرنشان کرد: نادی پور از دیپلمات های باسابقه هستند و به دلیل ماموریت های محوله ای که تاکنون به انجام رسانده، تجربه های قابل توجهی کسب کرده است.

وی با یادآوری این موضوع که میزان عملکرد و فعالیت های موفق وی نشان می دهد که بتدریج این مراتب را طی کرده و کاملا شایسته امروز در این منصب جای گرفته است، افزود: آخرین مسئولیت وی به عنوان دستیار وزیر امور خارجه در حقوق شهروندی  با ما همکاری تنگاتنگی داشتند.

  • انتصاب زنان، دگرگون کننده نگاه‌ها و ذهنیت‌ها نسبت به صلاحیت‌ها

دبیرکل جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان تصریح کرد: در کنار توانمندی و ظرفیت های شخصیتی نادی پور، می توان به این موضوع اشاره کرد که استفاده از زنان در این نوع مناصب و فراهم کردن دسترسی عادلانه زنان به منابع و فرصت‌ها تاثیر بسزایی در تغییر نگاه‌ها و ذهنیت‌ها نسبت به صلاحیت ها و توان و ظرفیت زنان در داخل کشور دارد.

وی افزود: تاثیر این انتصاب‌ها در خارج از کشور هم چشمگیر است به گونه ای که جایگاه و موقعیت زن ایرانی را خلاف آنچه در رسانه های خود می بینند شاهد هستند.

مولاوردی یادآور شد: از اینگونه انتصابات و بکارگیری زنان در عرصه های بالای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به عنوان حضور زنان در مناصب تصمیم گیری یاد می کنیم.

  • زنان سفیران صلح خواهند بود

معاون پیشین رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده به شروع این جهش از دولت تدبیر و امید اشاره کرد و گفت: روندی که در پیش گرفته شده، امیدوارکننده است؛ همین که در سال های اخیر شاهد بکارگیری چهار زن در سمت سفیر هستیم می توان امیدوار بود که تعداد زنان در این مناصب رشد قابل توجهی پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از ظرفیت دیپلماسی زنانه این پیام را مخابره می کند که زنان با پیشبرد اهداف و برنامه هایی که در راستای صلح در دستور کار دارند می توانند موثرتر عمل کنند.

کد خبر 480010

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha