تولید بیش از حد ترشحات مخاطی در گلو علامتی شایع و البته آزاردهنده است.

سرفه کردن

سیگار کشیدن یکی از دلایل اصلی تولید مخاط بیش از حد در گلو به شمار می‌رود. تنباکو ماده‌ای سمی است که به طور مکرر غشای مخاطی گلو را تحریک می‌کند.

به گزارش همشهری آنلاین، عصر ایران به نقل از استپ تو هلث نوشت: تولید مخاط یک مکانیزم دفاعی سیستم ایمنی بدن انسان است. این کار به محافظت از ما در برابر باکتری‌ها و میکروارگانیزم‌های مضر دیگر کمک می‌کند.

از این رو، مخاط در گلو می‌تواند به دلایل مختلفی تولید شود که از سیگار کشیدن تا آلرژی‌های رایج را شامل می‌شود. تولید بیش از حد مخاط در گلو شرایطی آزاردهنده است که می‌تواند برای هر فردی رخ دهد، اما افراد کمی با چگونگی درمان آن آشنا هستند.

در ادامه این مطلب با دلایل اصلی تولید بیش از حد مخاط در گلو و همچنین برخی از روش‌های ساده برای مقابله با آن بیشتر آشنا می‌شویم.

  • علت تولید مخاط در گلو

همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد، تولید بیش از حد مخاط در گلو به دلایل مختلفی رخ می‌دهد.

شایع‌ترین دلیل این شرایط ترشحات پشت حلق است. این شرایط به دلیل انباشت مخاط در بینی رخ می‌دهد که در نهایت به سمت گلو پایین می‌رود. رینیت و سینوزیت از دلایل شایع تجربه ترشحات پشت حلق هستند. رینیت به التهاب مخاط بینی گفته می‌شود که ممکن است آلرژیک یا غیرآلرژیک باشد. مثلا ترشحات پشت حلق در افرادی شایع است که به گرده گیاهان آلرژی دارند یا سرما خورده‌اند.

سینوزیت به التهاب سینوس گفته می‌شود. سینوس‌ها حفره‌هایی در جمجمه در کنار سوراخ‌های بینی هستند. زمانی که به دلیل فعالیت ویروس یا باکتری سینوس‌ها عفونت می‌کنند، تولید مخاط در گلو افزایش می‌یابد.

انحراف تیغه بینی یکی دیگر از دلایل تولید بیش از حد مخاط در گلو است. این وضعیتی بسیار شایع است. از دیگر دلایل تولید بیش از حد مخاط در گلو نیز می‌توان به فرایندهای آلرژیک و سیگار کشیدن اشاره کرد.

سیگار کشیدن یکی از دلایل اصلی تولید مخاط بیش از حد در گلو است. مواد سمی موجود در دود سیگار به طور مکرر غشای مخاطی گلو را تحریک می‌کند. از این رو، ترک سیگار تنها راه خلاص شدن از این شرایط است.

در نهایت، باید به این نکته اشاره کرد که هر نوع عفونتی می‌تواند موجب تولید مخاط در گلو شود. از شایع‌ترین نمونه‌ها می‌توان به ورم لوزه، فارنژیت و حتی برونشیت اشاره کرد. بدن با تولید مخاط تلاش می‌کند از تکثیر میکروارگانیزم‌ها و تشدید عفونت پیشگیری کند.

  • راه‌هایی برای کاهش میزان تولید مخاط در گلو

برای کاهش میزان تولید مخاط در گلوی خود همواره به مصرف دارو نیاز ندارید. برخی روش‌های ساده نیز می‌تواند به تسکین علائم یا از بین بردن کامل آنها کمک کند که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ـ رطوبت محیط را حفظ کنید. برای انجام این کار می‌توانید از یک دستگاه رطوبت‌ساز استفاده کنید.

ـ به میزان فراوان مایعات مصرف کنید.

ـ آب‌نمک غرغره کنید. این کار به جدا شدن مخاط از گلو کمک می‌کند. همچنین شما می‌توانید از قطره‌های بینی استفاده کنید.

ـ برای پرهیز از تحریک گلو، تهویه هوای خانه یا محلی که در آن حضور دارید توصیه شده است. سعی کنید در مناطقی با هوای پاک، به دور از ترافیک و دود پیاده‌روی کنید.

ـ پرهیز از سیگار کشیدن ضروری است، زیرا این کار محرکی برای تولید مخاط و یکی از دلایل اصلی تولید مخاط بیش از حد در گلو است.

ـ بالاتر قرار دادن سر نسبت به دیگر قسمت‌های بدن هنگام خواب یکی دیگر از موارد توصیه‌شده است. شما می‌توانید از دو بالش یا یک پتو برای این کار استفاده کنید. این شرایط به پیشگیری از انباشت مخاط در گلو کمک می‌کند.

کد خبر 479404

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha