هیجان دیدن یک قهرمان نوجوان در کوچه و خیابان های شهر آنقدر لذت بخش است که مجموعه کتاب های کمیک ایلیا ازهمان چاپ نخست به تیراژ ۱۵ هزار نسخه برسد؛ کمیکی متفاوت که دنیای خیالی و فانتزی نوجوانان را نشانه می گیرد و با طراحی یک ابرقهرمان سعی دارد یک داستان هیجان انگیز روایت کند.

ایلیا در معرفت

همشهری آنلاین – سمیراباباجانپور: این بار ایلیا به همراه دوستانش به فرهنگسرای معرفت  آمد تا همراه کودکان، نوجوانان و نویسنده کتاب پنجمین جلد ازاین کمیک استریپ جذاب رونمایی شود. «امین توکلی» نویسنده جوان کتاب ایلیا از انتظار نوجوانان برای جلد پنجم کتاب می گوید: « جلد پنجم کمیک ایلیا، تولد یک قهرمان در دسترس کودکان و نوجوانان قرارگرفته و استقبال از این کمیک سریالی باعث شده است ما سعی کنیم برای هر جلد به طور مجزا یک مراسم رونمایی برگزار کنیم و نظرات و پیشنهادات خوانندگان کتاب را جویا شویم. »

آغاز مبارزه با اهریمن 
مجموعه داستان مصور ایلیا یک مجموعه داستانی سریالی است که توسط مؤسسه هنری کمیکا طراحی و تولید شده و هر ماه یک شماره از آن منتشر می‌شود. کتاب کمیک ایلیا روایت کننده داستانی ابرقهرمانی است که در آن ۴ نوجوان برخاسته از اقشار مختلف جامعه طی اتفاقاتی به قدرت های ماورایی و فانتزی دست پیدا می کنند و از آن برای مبارزه با نیروهای شرور و اهریمنی استفاده می کنند.

کمیک استریپ، سرانه مطالعه را افزایش می دهد
توکلی نویسنده کتاب معتقد است که برخلاف باور بعضی از منتقدان کتاب های کمیک سرانه مطالعه بین نوجوانان را بالا می برد. او توضیح می دهد:«طی سال های گذشته در بین بعضی از منتقدان این باور وجود داشت که کتاب های کمیک خواننده را تنبل و حس و حال مطالعه را کم می کند. این نظر در حالی مطرح می شود که داستان های کمیک در کشورهایی مثل ژاپن و آمریکا در صدر نشر قرار دارد و سالانه هزینه زیادی برای تولید این نوع کتاب صرف می شود. در دنیای پرشور و هیجان نوجوانی تصویر جذابیت خاصی دارد و خواندن داستان به همراه تصویر علاقه نوجوان به پیگیری داستان را بالا می برد. نکته دیگر اینکه بسیاری از داستان های مورد علاقه این گروه سنی که حول افسانه و ابرقهرمان می چرخد در قالب یک رمان و داستان عادی نمی گنجد. مثلاً ما نمی توانیم به خوبی کتاب کمیک یک ابرقهرمان را در داستانی ۲۰۰ تا ۳۰۰ صفحه ای جا دهیم. این روزها که ابرقهرمان ها در تلویزیون، سینما و فضای مجازی کودکان و نوجوانانمان را احاطه کرده اند جای خالی یک ابرقهرمان بومی که در کوچه و خیابان شهرمان حضور داشته باشد خالی بود. ایلیا برای همین متولد شده است. »
این شهر خیالی آشناست
در تولید و طراحی کمیک استریپ ایلیا سعی شده است استانداردهای جهانی در طراحی کمیک رعایت شود تا مخاطبان ایرانی بتوانند از یک ساختار اصولی و داستانی جذاب لذت ببرند. اگرچه داستان ایلیا در یک شهر خیالی اتفاق می افتد اما  استفاده از الگوهای اسلامی و متناسب با فرهنگ ایرانی و بازسازی آن‌ها در قالب شخصیت‌های امروزی از دیگر ویژگی‌های این کمیک استریپ است.

هزینه بالا و بی رغبتی ناشران
نویسنده نخستین کتاب کمیک استریپ ابرقهرمانی نوجوانان از مشکلاتی صحبت می کند که باعث شده تا ناشران کمتر به سمت چاپ و تولید کتاب های کمیک بروند. توکلی می گوید:« هزینه تولید کمیک نسبت به رمان بیشتر است. هزینه نویسنده، طراح و چاپ در نهایت قیمت تمام شده برای ناشررابالا می برد. همین باعث شده تا ناشران سمت کمیک نیایند و مخاطب کمتر با آن آشنا شود. البته ناگفته نماند که این هزینه در کوتاه مدت به چشم می آید. اگر ناشری بخواهد با یک جلد کتاب وارد بازار نشر شود مسلماً بازده خوبی نخواهد داشت اما اگر بحث سرمایه گذاری طولانی مدت داشته باشدوچشم اندازی ۲ تا ۳ ساله را ببیند  در چرخه اقتصادی هم به نتیجه مطلوبی خواهد رسید. »
 

کد خبر 479338

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha