طرح گازرسانی و اتصال انشعاب گاز به روستاهای همه‌سین و هاجرآباد، واقع در حریم شهرداری منطقه ۱۳ در حال انجام است و تا پایان سال تکمیل خواهدشد.

لوله گذاري انشعاب گاز در روستاي همه سين

همشهری آنلاین/ پروانه بهرام‌نژاد: ساکنان روستاهای همه سین و هاجر آباد در چند کیلومتری محدوده شهری پایتخت قرار دارند و دل‌خوشند به اینکه جزو حریم شهرداری منطقه ۱۳ تهران هستند اما از بسیاری از امکانات اولیه سکونت کم بهره و حتی بی‌بهره‌اند. آنها برای دستیابی به امکانات اولیه سال‌ها رنج برده‌اند‏، سرانجام پس از چند دهه‏، یکی از مهم‌ترین مشکلات‌شان درآستانه برطرف شدن است. «محمد کریمی» دهیار روستای همه‌سین دراین‌باره می‌گوید: « عملیات حفاری و جاگذاری لوله اصلی درحال انجام است و حدود ۵۰ درصد پیشرفت داشته است. در صورت نبود مشکل این طرح تا پایان سال تکمیل می‌شود.تلاش کردیم این طرح در ۲۲ بهمن به بهره‌برداری برسد اما باتوجه به کم کاری برخی نهادها‏، این روند به تعویق افتاد. »او می‌افزاید: «با پایان لوله‌گذاری‏، اتصال گاز و تست آن انجام می‌شود و در مرحله بعد از آنها نصب علمک گاز و گازرسانی عمومی اجرایی خواهدشد.»

امکانات فقط برای محدوده طرح هادی

بهره‌مندی از امکاناتی چون آب شرب و گاز و برق فقط برای ساکنان محدوده طرح هادی میسر است و اکنون محدوده طرح هادی در روستای همه‌سین ۱۴ هکتار و در هاجرآباد ۳۲ هکتار وسعت دارد. دهیار روستای همه‌سین دراین‌باره می‌گوید: «یکی از اولویت‌های همه ساکنان این محدوده بهره‌مندی از گاز، آب شرب‏ و برق است که اکنون فقط ساکنان داخل محدوده طرح هادی از امکان برق وآب شرب بهره‌مند هستند درحالیکه عمده ساکنان روستای همه سین در خارج از محدوده طرح هادی سکونت دارند و آنها نیز این امکانات را مطالبه می‌کنند. »

تعریض جاده و ایجاد مخزن آب

دهیار روستای همه‌سین می گوید: یکی دیگر از کارهای مهم درحال انجام در این محدوده، تعریض جاده اصلی توسط دهیاری‌های همه‌سین و هاجرآباد است اما امیدواریم شهرداری هم با عمل به تعهدات خود و بهسازی روکش آسفالت‏، نصب روشنایی و گاردریل‏ و... ایمنی این جاده را بیفزاید.» کریمی ادامه می‌دهد: «همچنین برای تأمین آب محدوده درحال ساخت مخزن ۷ هزار لیتری هستیم که اتمام آن در آبرسانی به اینجا کمک بزرگی می‌کند.»

سکونتگاه ۴۰۰ ساله

روستاهای همه‌سین و هاجرآباد در حریم شهرداری منطقه ۱۳ و همسایگی بوستان جنگلی سرخه‌حصار قرار دارند که سابقه سکونت در آنها به بیش از ۳۰۰ سال قبل برمی‌گردد اما روند توسعه و ساخت و ساز جدید در این محدوده‏ حدود دهه ۱۳۶۰ اوج گرفته است. این میان روستای هاجرآباد مستقل است اما روستای همه‌سین که خیلی‌ها آن را به نام «ده‌ترکمن» یا «ترکمن‌ده» نیز می‌شناسند‏، شامل روستاهای کوچکتری چون «یان چشمه»‏، «چمن آب» و «بیدک» است و براساس اولین سرشماری که سال ۱۳۹۵ انجام شده‏ حدود هزار و ۲۰۰ نفر و ۴۰۰ خانوار ساکن دارد. دهیار روستای همه سین دراین‌باره معتقد است: «البته در سال‌های اخیر به ویژه سال ۱۳۹۷ و تحولات ایجاد شده در اینجا، این جمعیت ۳ برابر شده است. » همچنین درباره میزان وسعت روستای همه‌سین هم اختلاف نظر وجود دارد اما به گفته کریمی قلمرو این محدوده ۳۶۰ هکتار است که درحال حاضر ۱۵۲ هکتار از اینجا جزو مستثنیات و ۱۴ هکتار آن داخل طرح هادی قرار دارد و مابقی جزو تداخلات بین مالکان هست که این موضوع نیز در حال بررسی و رفع است.

کد خبر 479321

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha