یکشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۷:۳۱
۰ نفر

کامران محمدی: شانزدهمین کنگره سراسری شعر دفاع مقدس همان‌طور که مدیر ادبیات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس وعده داده بود، ۱۱ تا ۱۳ اردیبهشت در استان ایلام برگزار می‌شود.

این کنگره که قرار بود اول تا سوم اسفند برپا شود، میدان را به نفع بیست و دومین کنگره سراسری شعر عاشورایی خالی کرد و کار را برای اردیبهشت امسال گذاشت.

هرچند که خیلی‌ها از این گذشت نتیجه خوبی نگرفتند و فرض کردند ماجرا دست کم یک سال عقب خواهد افتاد، اما حالا ستاد خبری کنگره با سر بالا خبر برگزاری را منتشر کرده است و می‌توان امیدوار بود کنگره شانزدهم سر وقت برگزار شود.

حسین زنجانی آن ایام در این باره گفت: «بنا به درخواست متولیان این کنگره و با توجه به نام سیدالشهدا، کنگره شعر شانزدهم دفاع مقدس در دهه اول اردیبهشت برگزار می‌شود. اما کنگره هفدهم نیز زودتر از موعد مقرر و در پاییز ۸۷ برگزار خواهد شد، بنابراین سال آینده شاهد برگزاری ۲ کنگره خواهیم بود.»

البته زنجانی علاوه بر شعر عاشورایی، انتخابات مجلس شورای اسلامی، ایام عزاداری اربعین سالار شهیدان و رحلت رسول اکرمص، امام حسن مجتبیع و امام رضاع را نیز در نظر داشته است و همه اینها باعث شد امسال ۲ کنگره داشته باشیم.

در این کنگره، شاعران علاوه بر شرکت در جلسات علمی، آموزشی و شعرخوانی از مناطق عملیاتی استان ایلام در سال‌های دفاع مقدس دیدن می‌کنند.

همچنین قرار است در این کنگره به نشست‌های نقد و بررسی و آسیب شناسی شعر دفاع مقدس توجه ویژه‌ای شود. این نشست‌ها برای نخستین بار در چهاردهمین دوره از برپایی کنگره سراسری شعر دفاع مقدس تجربه موفقی را پشت سر گذاشت و استقبال شاعران و منتقدان ادبیات دفاع مقدس را در پانزدهمین دوره این رخداد ادبی در پی داشت.

علاوه بر همه اینها و همان طور که انتظار می‌رود، در این کنگره، سومین جایزه مرحوم قیصر امین پور، دومین جایزه و تندیس ادبی قدس، ویژه برترین شعرهای مربوط به فلسطین و لبنان و دومین جایزه مرحوم سید حسن حسینی، ویژه بهترین شعرهای حماسی با مضامین عاشورایی برگزار می‌شود و سرانجام معاونت ادبیات و انتشارات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مثل هر سال از میان اشعار رسیده به دبیرخانه، نزدیک به 
۱۰۰ قطعه شعر برگزیده را در قالب‌های مختلف در کتابی گردآوری و منتشر می‌کند.

داوران و دبیران

عبدالجبار کاکایی دبیر اولین کنگره امسال است. کاکایی این سمت را از حسین اسرافیلی که دبیر کنگره پانزدهم بود، تحویل گرفته است.

پیش از اسرافیلی نیز علیرضا قزوه و پرویز بیگی حبیب آبادی، دبیران علمی دوره‌های پیشین کنگره سراسری شعر دفاع مقدس بوده‌اند.

البته اسرافیلی امسال نیز به‌عنوان داور حضور خواهد داشت و حتماً اگر علیرضا قزوه در هند نبود، نام او هم به‌عنوان یکی از داوران شانزدهم اعلام می‌شد.

جالب اینکه نام پرویز بیگی حبیب‌آبادی نیز که در خبرهای قبلی نبود، حالا به جمع داوران اضافه شده است؛ حسین اسرافیلی، پرویز بیگی حبیب آبادی، حمید رضا شکارسری، صابر امامی، جواد محقق، علی محمد مودب، عباس چشامی، بهروز یاسمی، سید ضیاء الدین شفیعی، م. موید، بهروز سپیدنامه و حبیب‌الله بخشوده.

کد خبر 47918

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز