معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: این استان حتی یک هکتار هم بیابان نداشت اما هم اکنون ۴۰ هزار هکتار بیابان دارد.  

خشکسالی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، «گودرز باقری فرد»، در گفت و گو با خبرنگاران افزود: ۴۰۰۰ هکتار جنگل کاری با بذر تاکنون در سطح عرصه‌های منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد انجام شده است همچنین ۳۰۰۰ هکتار مرتع‌کاری با بذر در سطح استان اجرا شده که بیشتر در راستای توسعه گیاهان‌دارویی از جمله داروهای آنغوزه و باریجه بوده است.  

وی اظهارکرد: از مجموع مرتع‌کاری با بذر انجام شده در استان ۲۳۰۰ هکتار گیاهان دارویی بوده است.  

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۴۰۰ هکتار نهال کاری در سطح استان انجام شده است که در صورت تامین اعتبار این میزان به ۷۰۰ هکتار خواهد رسید.  

باقری فرد تصریح کرد: علاوه بر نهال کاری انجام شده، در راستای پویش ملی نهال کاری هم زمان با سراسر کشور در روز ۱۴ آذرماه ۱۴۰ هزار نهال در قالب ۳۲۰ هکتار در مناطق سردسیری استان گونه‌های بلوط، بنه، زالزالک و گلابی وحشی و در مناطق گرمسیری گونه‌های کنار، کهور و اکالیپتوس کاشت شد.  

وی ادامه داد: پوشش به تراکم جنگل در استان نسبت به سال ۴۸ بهتر شده اما وضعیت تصرفات بیشتر شده است.  

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: بهره برداران و کشاورزان استان در سال گذشته با فروش نزدیک به ۱۱ تن شیرآبه "آنغوزه" ۵ میلیارد تومان فروش و درآمد داشتند.  

باقری فرد تصریح کرد: در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد یک میلیون و ۴۲۶ هزار هکتار جنگل و مرتع وجود دارد که از این میزان ۴۰ هزار هکتار بیابان، ۷۷۴ هزار هکتار جنگل و ۵۵۲ هزار هکتار مرتع است.  

وی در خصوص این میزان بیابان در استان تاکید کرد: به علت خشکسالی و شرایط حاد منطقه جنوب غرب استان از جمله گچساران و بهمئی این شرایط به وجود آمد.  

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه در گذشته استان کهگیلویه و بویراحمد حتی یک هکتار هم بیابان نداشت، اظهار کرد: مرتعی بودن، سست بودن خاک، اکوسیستم شکننده، تبخیر بالا و فرسایش خاک از مهم ترین دلایل تبدیل ۴۰ هزار هکتار مرتع استان به بیابان هستند.  

کد خبر 479154

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha