یکشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۶:۵۲
۰ نفر

پرتقال‌هایی که اوایل عید، هم بزرگ بودند و هم قیمت‌های مصوب و متعادل را یدک می‌کشیدند، توانستند برای روز‌های نخست سال بازار میوه را تا‌حدودی تنظیم کنند.

با وجود این، چند روزی نگذشت که اندازه پرتقال‌های یاد شده اندک‌اندک آب رفت و دیگر خبری از آن میوه‌های آبدار نبود.

از سوی دیگر به گزارش ایسنا، کمبود زود هنگام این میوه‌های درشت در تهران باعث شد تا درصد زیادی از مردم که در روزهای ابتدایی عید به سفرهای نوروزی رفته و ترجیح داده بودند که خرید میوه را پس از سفرشان انجام دهند، با قیمت‌های بالای پرتقال و سیب مواجه شوند؛ به گونه‌ای که از روزهای پنجم و ششم عید به بعد پرتقال زیر قیمت هر کیلو 1500 تومان در بازار  آزاد کم‌پیدا بود و قیمت سیب هم که امسال به طور عجیبی بالا رفته بود، فراتر از هر کیلو 1800 تومان رفت.

عرضه اجباری این میوه‌ها در قالب کارتن‌ها و جعبه‌های سنگین وزن هم از ضعف‌های این طرح بود که باعث می‌شد برخی خانواده‌ها از خرید این میوه‌ها صرف نظر کنند.

از سوی دیگر موارد زیاد فروشی همچنان در برخی غرفه‌ها به چشم می‌خورد. خریداران با اصرار به کارگران در مورد میزان درخواستی میوه، باز هم هنگام کشیدن با چند کیلو میوه اضافه روبه‌رو می‌شدند که برای بازپس دادن آنها جلوی ترازودیگر دیر شده بود.

این در حالی است که بازرسان میادین بار‌ها و بار‌ها کارگران و روسای متخلف آنها را به دلیل بروز همین تخلف‌ (زیاد فروشی) جریمه کرده‌اند.به هر حال توزیع سیب و پرتقال 700 و 750 تومانی در 200واحد صنفی و میادین میوه و تره‌بار شهرداری باعث شد تا قیمت میوه در واحدهای صنفی‌ای که میوه خود را به صورت آزاد عرضه می‌کردند از حد معقولی بالاتر نرود.

قیمت پرتقال در واحدهای صنفی که در طرح عرضه میوه با قیمت مصوب شرکت نکرده‌ بودند، هر کیلو 1300 تا 1700 تومان و قیمت سیب هم 1200 تا 1800 تومان بود.

بنابراین در قیاس با سال‌های گذشته که قیمت این میوه‌ها به هر کیلو 3 هزار تومان هم می‌رسید، از شرایط بهتری حکایت می‌کند.

کد خبر 47914

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز