پناهگاه و نقاهتگاه حیوانات خیابانی به همت یکی از جوانان امدادگر حیوانات برای حمایت از موجودات مصدوم و معلول در محله حکیمیه راه‌اندازی شده است.

پناهگاه حیوانات

پریسا نوری/ همشهری آنلاین: در نقاهتگاه حیوانات خیابانی، ده‌ها حیوان بیمار، مصدوم و آسیب‌دیده که دوره درمان تخصصی را در بیمارستان گذرانده‌اند، نگهداری می شوند تا پس از بهبودی کامل به دامن طبیعت بازگردند. این پناهگاه در کوچه پسکوچه‌های اطراف محله حکیمیه است و با سرپناهی گرم و تمیز، ۲ وعده غذای گرم، واکسیناسیون و ارائه انواع خدمات بهداشتی-درمانی برای حیوانات رنج‌دیده‌ای که از گزند حوادث یا بی‌مهری انسان‌ها مصدوم، مجروح و معلول شده‌اند، بی‌شباهت به بهشت نیست.

«حامد بلوری» بانی این نقاهتگاه، که سال‌هاست زندگی‌اش را وقف نجات و امداد حیوانات خیابانی کرده، درباره چرایی راه‌اندازی این مکان می‌گوید: «حیوانات هم مانند ما انسان‌ها در این کره خاکی حق زندگی دارند. آنها هم مثل ما درد و رنج ناشی از بیماری یا مصدومیت را حس می‌کنند، ولی چون زبان ندارند و نمی‌توانند خودشان را درمان کنند، وظیفه اخلاقی و انسانی ما حکم می‌کند که نسبت به درد آنها بی‌تفاوت نباشیم و به درمان و بازگشت سلامتی‌شان اقدام کنیم. »

مأمن حیوانات رنج‌دیده

در فضای باز نقاهتگاه که با نرده‌های چوبی محصور شده حدود ۲۰ حیوان مصدوم، معلول و نجات یافته از مرگ نگهداری می‌شوند که گذشته تلخ و مشترکی دارند. یکی دست و پایش زیر ضربات چوب و لگد خرد شده و حالا با استخوان مصنوعی راه می‌رود، دیگری به دلیل ضرباتی که به سرش وارد شده بینایی‌اش را از دست داده و  آن دیگری که با زحمت خودش را به این سو و آن سو می‌کشد پاهایش را در اثربرخورد با ماشین از دست داده  است. بلوری که پرونده پزشکی همه آنها را در حافظه دارد، درباره روند پذیرش و رسیدگی به حیوانات مجروح می‌گوید: «شرح فعالیت‌هایم برای رسیدگی به حیوانات خیابانی را درصفحه اینستاگرام به اشتراک می‌گذارم و خیلی‌ها وقتی حیوان مجروح یا بیماری را می‌بینند به من اطلاع می‌دهند.»

این جوان ۳۵ ساله که با وام ازدواجش آمبولانسی برای جابه‌جایی حیوانات مجروح خریده در ادامه می‌افزاید: «اگر جراحت حیوان سطحی باشد به صورت سرپایی درمان می‌شود، ولی در صورت نیاز به درمان تخصصی و عمل جراحی به بیمارستان منتقل شده‏، سپس برای گذران دوره نقاهت به اینجا می‌آیند تا بهبود یافته و در طبیعت رها شود، البته حیواناتی که دچار نقص عضو شده و نمی‌توانند از خودشان مراقبت کنند تا آخر عمر اینجا می‌مانند. »

کد خبر 479043

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha