سالانه حدود ۶۰۰ هزار گردشگر سلامت برای درمان به ایران می‌آیند اما به گفته برخی مسئولان و کارشناسان، این آمار تحت تاثیر بسیاری از موضوعات در حال کاهش است. در این میان کشورهای رقیب مثل هند، ترکیه و تایلند بسیار موفق‌تر از ایران عمل می‌کنند.

گردشگری سلامت

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، معاون توسعه منابع و مدیریت وزارت بهداشت در این زمینه گفت: برخی آمارها می گویند سالانه حدود ۶۰۰ هزار گردشگر سلامت به ایران می آیند. اگر این آمار درست باشد، باز هم فاصله زیادی با کشورهای رقیب از جمله هند و تایلند داریم.

کامل تقوی اظهار کرد: تایلند سالانه حدود ۲ میلیون گردشگر سلامت را جذب می‌کند. در اروپا سالانه حدود ۶۰ میلیون سفر در حوزه گردشگری سلامت انجام می‌شود که بیش از ۵ میلیون نفر آنها از خارج اروپا وارد می‌شوند. درآمد گردشگری سلامت اروپا در سال گذشته میلادی حدود ۴۷ میلیارد یورو بود.

به گفته تقوی، خدمات سلامت بین ۸.۵ تا ۹ درصد تولید ناخالص ملی (GDP) کشور را به خود اختصاص می‌دهد و امکان اینکه این سهم بیشتر شود، وجود دارد.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر شاهد رشد اقتصاد سلامت و شاخص های سلامت در کشور بوده‌ایم. در هر صورت بخش سلامت هم مانند سایر بخش‌ها اگر بخواهد رشد کند، باید به سمت افزایش بهره‌وری برود و البته توجه به شاخص عدالت هم مهم است. به خصوص اینکه جهت‌گیری دولت به سمت کاهش پرداخت از جیب مردم برای سلامت است و اکنون این شاخص از حدود ۵۴ درصد در اوایل دهه ۹۰ به حدود ۳۶ درصد رسیده است.

معاون وزیر بهداشت افزود: از طرفی به علت تحریم ها، درآمدهای ارزی کشور کاهش یافته و درآمد ۱۲۰ میلیارد دلاری اوایل دهه ۹۰ به حدود ۹۸ میلیارد دلار در سال ۹۷ رسید. کاهش صادرات فرآورده‌های نفتی باعث شده که برای ثبات اقتصادی کشور به دنبال راه‌حل‌های جدید باشیم. یکی از این راه‌ها توسعه صنعت گردشگری سلامت است.

تقوی گفت: توسعه این صنعت هم باعث ایجاد درآمد و اشتغالزایی می‌شود و هم یک اقدام راهبری در نظام سلامت است. برای توسعه این صنعت باید نگاه ها را عوض کنیم تا مجموعه فعالان نظام سلامت به این سمت گرایش پیدا کنند.

این مسئول اظهار کرد: گردشگری سلامت، یک صنعت بین بخشی است و به خصوص بخش خصوصی در این زمینه فعال است و بخش دولتی هم باید در وزارت خارجه، وزارت گردشگری، وزارت بهداشت و سایر دستگاه‌ها مثل وزارت صنعت و بانک مرکزی برای توسعه این صنعت کمک کنند. البته اگر این هماهنگی ایحاد شود، تازه اول کاریم.

وی گفت: کسی که برای درمان وارد کشور می شود در حوزه مسائل فرهنگی، اقتصادی و سلامت نیازمند دریافت خدمات است، اما ما در بخش صنعت گردشگری سلامت با ضعف اطلاعات مواجه هستیم.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به این که هزینه پایین‌تر خدمات سلامت در ایران نسبت به کشورهای رقیب، یکی از مزیت‌های مهم کشورمان برای جذب گردشگر سلامت است.

تقوی گفت: بررسی ها نشان می دهد که حدود ۸۲۸ بیمارستانی که در سال ۹۰ داشتیم در سال ۹۷ به حدود هزار بیمارستان افزایش پیدا کرده و افزایش تخت های بیمارستانی ظرفیت بیشتری برای ارائه خدمات ایجاد کرده است. البته باید گفت که متاسفانه ۳۰ درصد تخت‌های بیمارستانی خالی هستند.

این مسئول افزود: ظرفیت ۱۰۸ هزار تخت بیمارستانی ایران به حدود ۱۴۱ هزار تخت رسیده و نسبت تخت به هزار بیمار در کشور از ۱.۴ به ۱.۷ افزایش پیدا کرده که عدد مطلوبی است اما ظرفیت ۳۰ درصد تخت‌های بیمارستانی خالی است که می‌تواند در خدمت اقتصاد گردشگری سلامت قرار گیرد.

کد خبر 478961

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha