یکشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۴:۵۱
۰ نفر

رئیس‌جمهور از تحولی بزرگ در اقتصاد کشور در سال جدید خبر داد؛ آیا مقدمات این تحول در کشور فراهم است؟

کارشناسان و صاحب‌نظران و همچنین نمایندگان مجلس اعتقاد دارند که ظرفیت‌های خوبی برای تحول در اقتصاد ایران وجود دارد که چنانچه مورد استفاده قرار گیرند، این مهم محقق خواهد شد.

آنان یکی از این عوامل  را اصل 44 قانون اساسی ذکر کرده و می‌گویند: یکی از مؤلفه‌های مؤثر و کارساز، خروج اقتصاد بیمار ایران از بن‌بست فعلی تحول در اقتصاد کشور است و اجرایی شدن مفاد اصل مهم 44 نقش مهمی را در این زمینه ایفاء خواهد کرد.

به گزارش پایگاه اینترنتی جامع‌نیوز، محمد قلی‌یوسفی، اقتصاددان و عضو هیأت دانشگاه علامه طباطبایی می‌گوید که اقتصاد ایران دچار یک نوع بیماری مزمن شده که جراحی در آن بدون شناخت ریشه‌ یا ریشه‌های این بیماری امکان‌پذیر نیست و به اعتقاد من درمان آن شاید خارج از توان رئیس‌جمهوری و دولت باشد.

این اقتصاددان تصریح کرد: مشکلات اقتصاد ایران ریشه در ساختار آن دارد و ظرف سال‌های اخیر به بیماری مزمن تبدیل شده است.

یوسفی در عین حال مشکلات اقتصاد ایران را پیچیده و دارای ابعاد اجتماعی، فرهنگی و سیاسی دانست و گفت: اگر قرار بر حل مشکلات بخش اقتصاد بود، دولت‌های گذشته موفق به انجام این مهم می‌شدند در حالی که می‌بینیم اینگونه نشده است.

وی، انجام اقداماتی چون کاهش هزینه‌ها و یارانه‌ها را در جهت تحول در اقتصاد کشور را ضروری اما اصلاً کافی ندانست و گفت: تا زمانی که دولت تصدی‌گری خود بر اقتصاد را کاهش نداده و همچنان حاکمیت خود را بر این بخش تداوم بخشد، برنامه‌هایی چون تحول در اقتصاد عقیم خواهد ماند.

یوسفی بسترسازی مناسب برای سرمایه‌گذاری و تامین امنیت سرمایه‌گذاران و همچنین ایجاد شرایطی مناسب برای کسب و کار در کشور را ضرورتی اجتناب‌ناپذیر ذکر کرد و گفت: ما باید به مقوله‌هایی چون تولید و صادرات مشترک بیندیشیم و خود را در جهان معاصر منزوی نسازیم، باید برنامه‌ریزی بلندمدت داشته و کوتاه‌مدت فکر نکنیم.

وی در پایان مطالب خود تورم افسارگسیخته را آفتی برای تحول اقتصاد کشور عنوان کرد و گفت: باید با توجه به تجارب گذشته و شرایط فعلی برای آینده اقتصاد کشور برنامه‌ریزی کنیم و ضمن حفظ وضعیت موجود، از آینده غافل نشویم.

بهمن آرمان، اقتصاددان، نیز با اشاره به بیانات نوروزی مقام معظم رهبری درخصوص سال 87، به‌عنوان سال نوآوری و شکوفایی، گفت: رئیس‌جمهوری با اعلام تصمیم دولت به تحول در اقتصاد کشور، پیام رهبر انقلاب را تکمیل کرد و انتظار داریم که سال جدید سال شکوفایی و رونق و تحول واقعی و بزرگ در اقتصاد ایران باشد.

آرمان، گفت: ظرف 2 سال و نیم گذشته اقتصاد کشور به خوبی اداره نشد و رشد این بخش از روند قابل‌قبولی برخوردار نبوده، نرخ تورم بالا رفت و سرمایه‌گذاری رشد مطلوبی نداشته و با شکست سیاست پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت به بنگاه‌های کوچک عملاً اقتصاد ایران در راستای چشم‌انداز 20 ساله پیش نمی‌رود و معلوم نیست که تحول مورد نظر دولت و احمدی‌نژاد چگونه و به چه روشی محقق خواهد شد.

کد خبر 47888

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز