بیش از ۴۰ درصد دکل‌های مخابراتی موجود در شهر تهران به دلیل نبود زیرساخت‌ها به صورت ناخواسته نصب شده‌اند و این آمار کوچکی نیست. اما دکل‌ها با سلامت مردم چه می‌کند و آیا همه دکل‌ها آسیب‌رسان هستند؟

دکل

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایلنا، مدیرعامل شرکت ارتباط مشترک شهر در این رابطه گفت: آمار دکل‌های غیرمجاز ِنصب‌شده در پایتخت چندان جالب نیست.

فرهاد کاظمی درباره تعداد آنتن‌ها و دکل‌هایی که به صورت غیرقانونی و بدون مجوز در سطح شهر نصب شده‌اند، گفت: شورای شهر تهران در سال ۹۱ و ۹۴ دو مصوبه را به تصویب رساند که به موجب آن وظایف و اقداماتی که در حوزه منظر شهری و سلامت بر عهده شهرداری قرار دارد، شفاف شود و شهروندان بتوانند آسایش لازم را در شهر داشته باشند.

او گفت: فعالان حوزه ارائه خدمات ارتباطی در دهه ۷۰ فعالیت‌های خود را در کشور آغاز کردند. در حالی که مصوبات مربوط به اوایل دهه ۹۰ است.

مدیرعامل شرکت ارتباط مشترک شهر ادامه داد: به تبع آن با انبوهی از فعالیت‌های حوزه اقتصادی مواجه شدیم که باید به دکل‌های نصب‌شده از طرف آنها بر اساس ضوابط رسیدگی شود که رسیدگی‌ها انجام شده و اخیرا سرعت بیشتری هم گرفته است و طبق برآوردها موضوع احصاء سایت‌های مخابراتی شهر تهران به بیش از ۹۵ درصد در پایان سال جاری خواهد رسید.

کاظمی اظهار داشت: بر اساس ضوابط موجود درصد قابل توجهی از سایت‌های مخابراتی بنا به دلایل مختلفی از جمله تخلفات حوزه معماری و شهری، مسائل ایمنی و حوزه سلامت مجوزهای لازم را ندارند که آمار جالبی نیست و بخشی از دکل‌هایی که ضوابط نصب را نقض کرده‌اند، مربوط به نقض قوانین در حوزه سلامت است و مربوط به همه دکل‌ها نمی‌شود.

  • توسعه نامتوازن دکل‌ها

مدیرعامل شرکت ارتباط مشترک شهر با بیان اینکه بین زمان نصب دکل‌ها و زمانی که ضوابط نصب و قوانین به تصویب رسید، فاصله زمانی قابل توجهی وجود دارد، تصریح کرد: با توجه به اینکه ضوابط مربوط به ۸ سال گذشته است و تجربه اندکی در این زمینه وجود دارد، درنتیجه پیشنهاد اصلاحیه ضوابط نصب به شورای شهر ارائه شد که به موجب آن موارد موجود در حوزه ایمنی و سلامت با دقت و موشکافی بیشتری بررسی شود. امیدواریم این مصوبه تا پایان سال ۹۹ در صحن شورا مطرح و به تصویب برسد.

کاظمی گفت: در حوزه مخابرات سیار در سطح شهر تهران حدود ۴۵۰۰ سایت مخابراتی موجود است که معادل نصف شاخص در کشورهای توسعه‌یافته است و دچار کمبود کیفیت خدمات سیار هستیم.

وی افزود: اما در حوزه سایت‌های ثابت، توسعه به صورت نامتوازن اتفاق افتاده است. چراکه رویکرد جهانی استفاده از فناوری فیبر نوری و DSL است و به دلیل فقدان زیرساخت‌ها و با توجه به اینکه اپراتورها باید حفاری‌های گران‌قیمت انجام دهند که برای آنها صرفه اقتصادی ندارد. درنتیجه رویکرد اپراتورها حرکت به سمت نصب دکل‌های ماکرویو بود که باعث اضافه شدن ۲۵۰۰ دکل ناخواسته به تهران شد که بیش از ۴۰ درصد دکل‌های سطح شهر را به خود اختصاص می دهند.

  • ترس مردم از دکل‌ها

کاظمی در پاسخ به این سوال که بسیاری از مردم به دکل‌های مخابراتی فوبیا دارند و شکایت‌هایی دارند که به آنها رسیدگی نمی شود، اظهار داشت: مردم می‌توانند شکایت‌های خود را به صورت مکتوب به شرکت ارتباط مشترک شهر بفرستند تا ما به آنها رسیدگی ‌کنیم. اگر شکایت مبنی بر نصب غیرقانونی باشد، برای اخذ مجوزهای قانونی ارجاع داده می‌شوند و اگر موفق به اخذ مجوزهای قانونی نشدند، از طریق کمیسیون ماده ۱۰۰ برای رفع موانع ارجاع داده می‌شوند.

او درباره میزان شکایات شهروندان به دلیل ترس از نصب دکل‌ها گفت: از این قبیل شکایات کم نداریم؛ برای مثال شکایات مربوط به فوبیا، دو سه مورد را شخصاً مراجعه کردم و دیدم که تمام اعضای خانواده به شدت به دکل‌ها فوبیا دارند، اما بررسی‌ها نشان داد که دکل‌ها فنی و طبق ضوابط نصب شده‌اند و به هیچ وجه نقض قانونی ندارند.

کاظمی گفت: برخی موارد هم وانمود به ترس است. برای مثال در عرضه و دریافت خدمات ممکن است شخص ثالثی به لحاظ مادی متضرر شود اما به بهانه بهداشت و سلامت، شکایتی را تنظیم می‌کند که این مساله را پیچیده می‌کند. چون کاملا مشخص است که مساله منافع مالی و نگرانی از کاهش ارزش ملک مطرح است، اما شکایت خود را با بهانه ترس از مضرات دکل‌ مطرح می‌کنند.

او افزود: البته این هم یک مساله حقوقی است که باید مورد رسیدگی قرار گیرد که پیچیدگی‌های خاصی دارد. متاسفانه در برخی موارد که منافع مالی مطرح است، شهروندان بیشتر با عنوان سلامت و ترس از بنا شکایت خود را مطرح می‌کنند و حتی روی آن سرمایه‌گذاری و سعی می‌کنند دیگران را هم با خود همراه کنند و یک جریان اجتماعی به وجود بیاورند تا موضوع را طبق دلخواه خود به سرانجام برسانند.

کد خبر 478820

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha