کریستالینا جورجیوا با مقایسه امروز جهان با دهه پردردسر ۱۹۲۰ و انتقاد از فاصله فقیر و پولدار در برخی کشورها، نسبت به بازگشت دوران رکورد بزرگ به دلیل نابرابری‌های اقتصادی و بی‌ثباتی در نظام‌های مالی هشدار داد.

کریستالینا جورجیوا رئيس صندوق بين‌المللي پول

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، رئیس صندوق بین‌المللی پول در سخنرانی خود در موسسه اقتصاد بین‌الملل پترسن در واشنگتن با اشاره به پژوهش تازه صندوق گفت: «آنچه امروز در دنیا می‌گذرد، شباهتی بی‌نظیر به دهه پرتنش ۱۹۲۰ دارد که سرانجام به سقوط بزرگ بازار وال استریت در ۱۹۲۹ انجامید. هشدار می‌دهم که آن روند یک قرن پیش از مدتی پیش در دوران ما آغاز شده است.»

خانم جورجیوا از اول اکتبر ۲۰۱۹ به ریاست صندوق بین‌المللی پول برگزیده شده و پیش از آن رئیس بانک جهانی بود. این اقتصاددان بلغاری با اشاره به اینکه نابرابری میان کشورها در دو دهه اخیر کاهش یافته، از افزایش فاصله میان فقیر و پولدار در داخل کشورها انتقاد کرد و افزود: «برای مثال، اوضاع در بریتانیا بسیار بد است. دارایی ۱۰ درصد پولدار جامعه به اندازه ۵۰ درصد فقیر است و این شرایط یک رکورد تاریخی در فاصله میان دارا و ندار است.»

رئیس صندوق بین‌المللی پول در بخش دیگر سخنان خود در واشنگتن با اشاره به تاثیر بحران‌های تازه از جمله دگرگونی‌های اقلیمی و سیاست تجارت حمایت‌گرایانه گفت: «دنیا در ۱۰ سال آینده شاهد ناآرامی‌های اجتماعی و نوسان‌های شدید در بازار مالی خواهد بود و اگر من بخواهم موضوعی برای دهه تازه انتخاب کنم، می‌توانم آن را افزایش بی‌رویه تردید و بی‌ثباتی بنامم.»

به گفته خانم جورجیوا، بی‌ثباتی در بازارهای مالی نه‌تنها بر دنیای تجارت تاثیر منفی می‌گذارد، بلکه می‌تواند افراد را هم تحت تاثیر قرار دهد. به ویژه اینکه افزایش شدید نابرابری‌های اقتصادی درون جامعه‌های مختلف به پوپولیسم دامن می‌زند و بحران‌های سیاسی پدید می‌آورد.

یافته‌های پژوهش تازه صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد تحول بخش مالی در چین و هند در دهه ۱۹۹۰ زمینه را برای یک خیزش بزرگ اقتصادی در دهه ۲۰۰۰ فراهم و کمک کرد دست‌کم یک میلیارد نفر در این دو کشور از شر فقر مطلق خلاص شوند.

نکته اینجاست که پیامدهای بحران بزرگ مالی و اقتصادی سال ۲۰۰۸ در دنیا برای بسیاری از مردم هنوز به پایان نرسیده و از هر چهار جوان در اروپا، خطر افتادن زیر خط فقط یک نفر را همچنان تهدید می‌کند.

کد خبر 478811

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha