همشهری آنلاین: رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی با ارائه آماری از حوادث رانندگی در تعطیلات نورزی از کاهش چشمگیر تلفات و حوادث جاده‌ای در این مدت خبر داد.

به گزارش ایسنا، سردار محمد رویانیان یکشنبه (18 فروردین) این موفقیت کشور را به دلیل تغییر رفتار ترافیکی مردم دانست و افزود: رفتار ترافیکی مردم در نوروز امسال نسبت به سال گذشته با 8 درصد ارتقا به 98 درصد رسید.

وی تصریح کرد: در کشورهای پیشرفته، عوامل انسانی بیش از 90 درصد در شکل‌گیری حوادث رانندگی نقش دارند، این در حالیست که در کشور ما این رقم 70 درصد و رو به کاهش است.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با اشاره به این که میانگین رشد سالانه کشته‌های تصادفات در 5 ساله سوم توسعه در کشور، 3/11 درصد، رشد مصدومان 20 درصد و تصادفات 15 درصد بوده است، افزود: این در حالیست که علی‌رغم افزایش 3 میلیون دستگاه خودرو، 2 میلیون دستگاه موتورسیکلت، رشد سفرها و جمعیت و افزایش 5/4 میلیون راننده جدید، هم‌اکنون میانگین رشد کشته‌ها به 3- درصد کاهش یافته است. به عبارت دیگر 3/14 درصد بهبود مطلق در کشته‌های تصادفات و بیش از 40 درصد بهبود نسبی صورت گرفته است.

وی نوروز 86 را طلایی‌ترین سال کاهش تصادفات در 40 سال گذشته عنوان کرد و گفت: آمارها نشان می‌دهد در 11ماهه سال گذشته، 4 هزار و 200 کشته، 32 هزار مجروح و 100 هزار کاهش تصادف در کشور داشتیم.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با اشاره به وضعیت جوی مناسب در نوروز امسال گفت: علی‌رغم افزایش 30 درصدی حجم سفرها، 10 درصدی مصرف بنزین، 15 درصدی افزایش سفرهای ناوگان عمومی و 30 درصدی سفرهای هوایی و ریلی و پیش‌بینی افزایش 20 درصدی کشته‌های تصادفات، آمارها نشان می‌دهد از 27 اسفند ماه سال گذشته تا 16 فروردین ماه سال جاری شمار تصادفات با 6 هزار و 710 فقره کاهش به 31 هزار و 440 فقره رسید که نشان از کاهش 5/17 درصدی نسبت به سال گذشته دارد.

وی با اشاره به رخداد حادثه برای دو دستگاه اتوبوس در نوروز امسال که بر اثر آن 50 تن کشته شدند، افزود: درعین حال اعمال جرایم بخصوص در بخش تخلفات حادثه‌ساز 4/14 درصد افزایش داشته است.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با اشاره به توقیف 36 هزار و 743 دستگاه خودرو و موتورسیکلت در نوروز گفت: همچنین از 11 هزار و 576 راننده نیز تست سلامت جسمی و روحی به عمل آمد که متأسفانه 22 درصد از افراد تست شده، مصرف مواد مخدر، قرص‌های روان‌گردان و مشروبات الکلی داشته‌اند.

وی با اشاره به این که گواهینامه رانندگانی که تست سلامت آنها در مرحله نهایی مثبت بود، ابطال و به مراجع قضایی ارجاع شدند، افزود: متأسفانه مصرف مشروبات الکلی در قائمیه موجب مرگ 5 تن در یک تصادف شد.

 رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی افزود: همچنین در طرح نوروزی امسال، 14 هزار و 331 جلد گواهینامه ضبط و از تعداد یکهزار و 580 گواهینامه ب1 ابطال شد.

وی با اشاره به بکارگیری یکهزار دوربین کنترل سرعت سیار در جاده‌های کشور گفت: 30 درصد تخلفات نوروزی توسط این دوربین‌ها کنترل و ثبت شد.

سردار رویانیان با تاکید بر این که مردم بسیار از برخورد قاطع پلیس با متخلفان در جاده‌ها حمایت کردند، افزود: امسال حدود 45 درصد تصادفات از شکل واژگونی و به دلیل خواب آلودگی، خستگی، عدم توجه به جلو، خوردن و آشامیدن و استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی بوده است.

وی از ارایه پیشنهاد جدیدی برای پیشگیری از سرعت غیرمجاز در جاده‌ها خبر داد و گفت: بر اساس این طرح که به وزارت صنایع نیز اعلام شده است، سنسورهای خاصی در خودروها و جاده‌ها نصب می‌شود که بدین ترتیب در صورت افزایش سرعت از حد مجاز سیستم به طور خودکار اقدام به بوق زدن و هوشیار کردن راننده می‌کند که امیدواریم وزارت صنایع نیز استفاده از این سیستم را در خودروهای تولید داخل اجباری کند.

 رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی همچنین گفت: همزمان با سال «نوآوری و شکوفایی»، ایران در نهمین کنفرانس جهانی جلوگیری از آسیب‌های بشری و افزایش ایمنی در بین 168 کشور پس از امریکا و مکزیک، مدال برنز جهان را دریافت کرد.

کد خبر 47870

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز