یکشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۲:۰۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: سازمان ملل متحد گزارش داد تعداد زنان باردار و کودکان اچ.آی.وی مثبت که به داروهای ضدویروسی دسترسی دارند افزایش یافته اما هنوز راه درازی برای رسیدن به نسلی عاری از ایدز در پیش است.

این گزارش که با نام "کودکان و ایدز: دومین گزارش مستند" منتشر شده در واقع مروری است بر تاثیر ایدز بر کودکان و نوجوانان.

به گزارش روابط عمومی یونیسف در ایران، آن ونمن مدیر اجرایی یونیسف می‌گوید: «کودکان و نوجوانان امروز هرگز جهانی عاری از ایدز را ندیده‌اند. هزاران نفر سالانه به دلیل این بیماری می‌میرند و میلیون‌ها نفر نیز پدر و مادر و سرپرستان خود را از دست می‌دهند.»

این گزارش که از سوی برنامه ایدز سازمان ملل، سازمان جهانی بهداشت و یونیسف منتشر شده، در واقع بررسی پیشرفت‌ها و چالش‌های موجود در چهار زمینه است: «پیشگیری از انتقال اچ آی وی از مادر به فرزند؛ ارائه درمان ضد ویروسی ویژه کودکان؛ پیشگیری از ابتلا نوجوانان و جوانان؛ مراقبت و حمایت از کودکان مبتلا به ایدز.» این گزارش بر کشورهای کم در آمد و با در آمد متوسط متمرکز است.

طبق این گزارش در سال 2007 حدود 290 هزار کودک زیر 15 سال به دلیل ایدز جان باختند و 12.1 میلیون کودک در کشورهای صحرای آفریقا یک یا هر دو والدین خود را به دلیل ایدز از دست دادند.

اما تا پایان سال 2006 ،21 کشور از جمله بنین، بوتسوانا، برزیل، نامیبیا، رواندا، آفریقای جنوبی و تایلند در مسیر دستیابی به هدف پوشش 80 درصدی پیشگیری از انتقال ویروس از مادر به فرزند که در نهضت متحد برای کودکان، متحد علیه ایدز آمده است قرار گرفتند. تعداد این کشورها در سال 2005 تنها 11 کشور بود.

به علاوه تعداد کودکان اچ آی وی مثبت دریافت کننده داروهای ضدویروسی در کشورهای کم‌درآمد و با درآمد متوسط از سال 2005 تا 2006 به میزان 70 درصد افزایش داشت.

دکتر پیتر پایوت مدیر اجرایی برنامه ایدز سازمان ملل می‌گوید: «دستاوردهای قابل توجهی در زمینه نیازهای دارویی کودکان و پیشگیری از انتقال اچ آی وی از مادر به فرزند به دست آمده است. اما اگر بخواهیم تحولی اساسی در زمینه همه گیری ایدز ایجاد کنیم باید اقدامات بیشتری در زمینه پیشگیری از شیوع اچ آی وی/ ایدز در میان نوجوانان و جوانان انجام دهیم.»

شاخص‌ها بیانگر پیشرفت در زمینه مراقبت و حمایت از کودکان متاثر از ایدز و دسترسی آنها به خدمات اجتماعی در بسیاری از کشورهاست.

میزان ثبت‌نام در مدرسه کودکانی که هر دو والدین خود را به دلیل بیماری از دست داده‌اند نیز افزایش یافته است اگر چه کودکان متاثر از اچ آی وی/ ایدز بیش از دیگر کودکان دچار افت تحصیلی شده و شرایط زندگی نامطلوب‌تری دارند.

از سال 2000 تا 2001 در 11 کشور از 15 کشوری که آمار کافی در آنها موجود بود، شیوع اچ آی وی در میان زنان باردار در رده سنی 15 تا 24 سال که در جلسات مراقبت پیش از زایمان شرکت کرده بودند کاهش یافته است.

تعداد زنان باردار اچ آی وی مثبتی که داروهای ضدویروسی دریافت می‌کنند از سال 2005 تا 2006، 6به اندازه 60 درصد افزایش یافت اما با وجود این افزایش، تخمین زده می‌شود که تنها 23 درصد از این زنان داروهای ضدویروسی دریافت می‌کنند.

دکتر کوین دیکاک مدیر بخش ایدز سازمان جهانی بهداشت می‌گوید: «در مسیر پیشرفت هستیم اما هنوز با چالش‌های زیادی مواجهیم. باید داروهای ضدویروسی را در اختیار تمام زنانی که برای سلامت خودشان و البته فرازندانشان به آن احتیاج دارند قرار دهیم. به این منظور سیستم‌های بهداشتی و بخش‌های مختلف آن و کارکنان بهداشت باید تقویت شوند.»

بیش از 1.2 میلیون کودک زیر 15 سال مبتلا به ایدز در سال 2007 قبل از تولد، هنگام دنیا آمدن و یا شیر خوردن مبتلا شده بودند.  این درحالی است که حدود 40 درصد موارد جدید ابتلا در سال 2007، 15 تا 24 ساله هستند.

با وجودی که اخبار ضد و نقیض زیاد است، گزارش‌ها حاکی از آن است که دستیابی به نسلی عاری از ایدز امکان پذیر است.

اگرچه مشکلات مالی وجود دارد دولتها و حامیان مالی مایلند سرمایه‌گذاری بیشتری در زمینه پیشگیری، درمان و حمایت انجام دهند.

در سال 2007 بیش از 10 میلیارد دلار به مبارزه با ایدز اختصاص داده شد که این رقم در سال 2004 تنها 6.1 میلیارد دلار بوده است.

این گزارش خواستار انجام این اقدامات شده است: «تقویت جوامع و خانواده‌هایی که نقشی اساسی در روش‌های کودک محور مبارزه با ایدز ایفا می‌کنند؛ تقویت سیستم‌های بهداشتی، آموزشی و اجتماعی برای مداخله موثر در حمایت از کودکان متاثر از اچ آی وی /ایدز؛ خدمات یکپارچه برای پیشگیری از انتقال ویروس از مادر به فرزند از طریق برنامه‌های مراقبت بارداری، نوزادی و کودکی؛ تقویت آمار و ارزیابی برای مستندسازی پیشرفت‌ها و مشکلات و تقویت تعهدات.»

کد خبر 47860

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز