وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: جانباختگان حادثه هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مانند فرزندان ما بودند و حتماً دلشان با کشورشان بوده است. شرایط فعلی خیلی از آنها نشان می‌داد که قصد بازگشت به کشور را داشتند.

غلامي

به گزارش همشهری آنلاین، منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با ایلنا، در پاسخ به این سؤال که در اعتراضات اخیر چه تعداد دانشجو بازداشت شدند؟ گفت: هیچ گزارشی در این زمینه به ما ارائه نشده است و عدد و آماری در این زمینه نداریم. البته به‌خاطر شرایط فعلی، نگران رفتارهای خارج از عرف و انضباط دانشجویان در دانشگاه‌ها هستیم و اگر این مسائل رعایت شود، قطعاً مشکلی پیش نخواهد آمد.

غلامی در پاسخ به سؤالی که چه اقدامی برای آینده دانش‌آموختگان نخبه باید انجام شود تا شاهد خروج آنها از کشور نباشیم؟ گفت: اکثر دانشگاه‌های کشور ما انجمن دانش‌آموختگان دارند. مرحله اول کار انجمن دانش‌آموختگان شناسایی ظرفیت‌ها و استفاده از فارغ‌التحصیلان است و بسیاری از این افراد به جایگاه‌های علمی، اجتماعی و اقتصادی خوبی دست می‌یابند، از این‌رو این ارتباط‌ها وجود داشته و دارد.  

او افزود: برخی از دانشگاه‌های بزرگ کشور مانند دانشگاه تهران بیش از ۵۰ هزار دانش آموخته دارد و اینکه همه آنها در یک مجموعه منظم همیشه باهم در ارتباط باشند، طبیعتاً میسر نیست.

وی در واکنش به اینکه در حادثه هواپیمای ۷۳۷ از تعداد ۱۴۷ نفر ایرانی بیش از ۲۰ نفر آنها نخبه و فارغ‌التحصیل بودند، گفت: اینکه برخی نخبگان برای تحصیل به خارج از کشور می‌روند، ایرادی ندارد. ما نمی‌توانیم همه افراد را موظف کنیم که در داخل کشور تحصیل کنند، زیرا دنیا در حوزه‌های علم، نوآوری‌های زیادی دارد، از این‌رو ما باید به کشورهای دیگر برویم و نوآوری‌های آنان را به داخل بیاوریم و همین نخبگان این کار را انجام می‌دهند.

غلامی درباره بازگشت نخبگان به کشور گفت: تعداد زیادی از نخبگان بر اساس تحقیقاتی که معاونت علمی و فناوری انجام داده‌است به ایران بازمی‌گردند و آمار برگشتی‌های ما خوب و قابل توجه است.

وی اضافه کرد: اگر خانواده‌های همین جانباختگان سقوط هواپیما را ببینید از صحبت‌هایشان متوجه می‌شویم که فرزندان آنها تصمیم بازگشت به کشور را داشتند. این اتفاق بسیار تأثربرانگیز است و نباید آن را با موضوع خاص مهاجرت نخبگان اشتباه بگیریم، زیرا اصل این مسأله و نخبگانی که از دست رفتند نگرانی‌، حزن و اندوه زیادی برای ما به‌همراه داشته است.
 

کد خبر 478575

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
    6 1
    شما نگران نباش، به خودت مسلط باش، آرام و ساکت بمان همانطوری که تا حالا بودی، استرس برات خوب نیست.
  • IR ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    0 0
    معلومه توهم جیره خوارحکومتی،که باخونسردی طرف دولت جنایتکاررامیگیری،لعنت برهمتون،کاش عزیزان خودت هم توان هواپیما بود،انوقت بازهم رجزخوانی میکردی