معاون هماهنگ کننده ستادکل نیروهای مسلح به سوالاتی در مورد آتش به اختیار بودن اپراتور ساکمانه پدافندی و نحوه مجازات خاطیان سانحه هواپیمای اوکراینی پاسخ گفت.

سردار علی عبداللهی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، سردار علی عبداللهی معاون هماهنگ کننده ستاد کل نیروهای مسلح در خصوص اینکه آیا اطلاعات پروازهای عبوری به سامانه پدافندی اعلام نمی‌شود که اینگونه اتفاقات رخ ندهد، گفت: دفاع هوایی در جریان همه پروازها خارجی و داخلی قرار می‌گیرد و به مرکز فرماندهی اعلام می‌کند اما زمان نیست که تمام اطلاعات پرواز هواپیماها به سامانه‌های پدافندی اعلام شود. اگر سامانه‌ها در خصوص یک پرواز سوالی داشته باشند این را از سیستم مدیریتی پدافند استعلام می‌کنند اما در این خصوص این اپراتور فرصت کمی داشته و سیستم ارتباطی او نیز دچار اختلال بوده است به همین دلیل باید در مدت ۱۰ ثانیه تصمیم بگیرد بر این اساس یقین می‌کند یک هدف متخاصم به سمت تو می‌آید و به همین دلیل این اقدام را انجام می‌دهد.

معاون هماهنگ کننده ستاد کل تصریح کرد: این سامانه بر اساس برنامه‌ریزی‌های از قبل تعیین شده و بر اساس شرایط حاکم بر کشور در آن لحظه به رینگ پدافند هوایی تهران اضافه شده است اما آتش به اختیار نبوده و می‌بایست استعلام می‌کرد که به دلیل اختلال در سیستم ارتباطی دچار این اشتباه شده است.

بیشتر بخوانید: بررسی اخلال در سامانه‌های راداری کشور در زمان سقوط هواپیما | احتمال «نفوذ» و «جنگ الکترونیک» وجود دارد؟

معاون هماهنگ کننده ستادکل نیروهای مسلح در پاسخ به سوالی در مورد چگونگی برخورد با متخلفین این اتفاق، اظهار کرد: برخورد دو بخش دارد که بخشی مربوط به درون نیروهای مسلح است و با توجه به آیین نامه انضباطی شامل تنزیل درجه، توبیخ و عزل از مسئولیت می‌شود. وی گفت: در بخشی که جرمی اتفاق افتاده باشد، به سازمان قضائی معرفی می‌شود کما اینکه چند نفر هم تا الان معرفی شدند و نتیجه آن نیز اعلام خواهد شد.

کد خبر 478514

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha