پیش‌بینی می‌شود تولید سالانه زباله در جهان با رشد ۷۰ درصدی از ۲ بیلیون تن به ۳/۴ بیلیون تن در سال ۲۰۵۰ برسد که بیشتر این افزایش در آسیا و آفریقا خواهد بود.

پسماند

همشهری‌آنلاین-سمانه معظمی: این تخمینی است که کارشناسان بانک جهانی در گزارش خود از وضعیت تولید زباله در دنیا منتشر کرده‌اند؛ بنابراین گزارش، افزایش تولید زباله که بیشتر آن در شهرها تولید می‌شود تا سال ۲۰۵۰ از رشد جمعیت جهان سبقت می‌گیرد.

در حال حاضر دست‌کم ۳۳ درصد زباله‌ها در جهان به صورت غیراصولی سوزانده یا در اطراف شهرها رها می‌شوند.

وضعیت کشورهای توسعه‌نیافته

این گزارش حاکی است ارتقای مدیریت پسماند به‌ویژه در کشورهای توسعه‌نیافته یک “اولویت فوری” است. بیش از ۹۰ درصد پسماندها در این کشورها به دلیل نبود امکانات و تجهیزات بازیافت بدون بی‌خطرسازی و امحا به صورت باز رها می‌شوند.

“سیلپا کازا”، کارشناس توسعه شهری بانک جهانی گفت: ضروری است توجه ویژه به جنوب آسیا و صحرای آفریقا داشته باشیم. تا سال ۲۰۵۰ پسماندهای جنوب آسیا دو برابر و آفریقا سه‌برابر خواهد شد و اگر ما اقدامات لازم را انجام ندهیم، اثرات جبران‌ناپذیری بر سلامت، بهره‌وری، محیط‌زیست و معاش مردم خواهد داشت.

با این حال کشورهای توسعه‌یافته نیز باید این مشکل را جدی بگیرند. زیرا آن‌ها با داشتن ۱۶ درصد جمعیت جهان، یک‌سوم زباله‌های این کره خاکی را تولید می‌کنند. به‌طور خاص کشور چین وضعیت بحرانی‌تری دارد. این غول آسیا در سال ۲۰۰۴ امریکا را در جدول رده‌بندی تولید بیشترین پسماند در جهان پشت‌سرگذاشت. پیش‌بینی می‌شود این کشور تا ۲۰۳۰ دو برابر امریکا زباله شهری تولید کند.

زباله در روستاها

این گزارش مشکل پسماند را به عنوان یک معضل شهری ارزیابی و پیش‌بینی می‌کند که مناطق روستایی به سمت تولید کمتر زباله حرکت خواهند کرد. زیرا ساکنان روستاها ازآنجاکه معمولا درآمد کمتری دارند، کالای کمتری می‌خرند و تمایل بیشتری به استفاده دوباره از اجناس و بازیافت آن دارند.

رشد فزاینده جمعیت در دهه گذشته باعث شده اکنون بیش از ۵۰ درصد جمعیت جهان در شهرها زندگی کنند. یک دهه پیش ۲/۹ بیلیون نفر در شهرها زندگی می‌کردند که هر نفر روزانه  ۰/۶۴ کیلوگرم زباله تولید می‌کردند. این گزارش تخمین می‌زند ۳ بیلیون ساکن شهرها در حال حاضر ۱/۲ کیلوگرم زباله به ازای هر نفر در روز تولید می‌کنند. گردآورندگان گزارش هشدار می‌دهند تا ۲۰۵۰ جمعیت شهرنشین جهان به ۳/۴ بیلیون تن می‌رسد که هر یک روزانه ۱/۴۲ کیلوگرم پسماند تولید خواهند کرد.

پیشنهاد بانک جهانی برای کاهش حجم زباله‌ها در بیشتر شهرها کاهش فعالیت‌های صنعتی است؛ هرچند تایید می‌کند که این راه حل در عمل امکان‌پذیر نخواهد بود.

توسعه بازیافت، کاهش مصرف پلاستیک و کنترل مصرف غذا به منظور کاهش دورریز  نیز از راهکارهای طولانی‌مدت برای کنترل معضل زباله است. پلاستیک که آب‌راهه‌ها و اکوسیستم را به مدت هزاران سال آلوده می‌کند ۱۲ درصد پسماندهای جهان را تشکیل می‌دهد.

مشکلات سلامتی

بانک جهانی تاکید می‌کند باید چاره فوری برای انباشته شدن شهرها از زباله اندیشیده‌شود؛ زیرا کوتاهی در جمع‌آوری و بی‌خطرسازی زباله‌ها به جاری شدن سیل، آلودگی هوا و بیماری‌های گوناگون مانند مشکلات تنفسی و اسهال منجر می‌شود.

پژوهشگران ایتالیا اعلام کرده‌اند ارتباط معناداری بین زندگی در نزدیکی سایت‌های دفن زباله و مرگ به دلیل سرطان ریه و ناراتی های تنفسی وجود دارد. این مشکلات به ویژه در بین کودکان بیشتر رایج است. دلیل این موضوع، استشمام گازهای سمی مانند سولفید هیدروژن، بخار آمونیاک و ورود ریزجانداران از طریق تنفس به بدن عنوان شده است.

نویسندگان گزارش بانک جهانی امیدوارند این یافته‌ها به دولت‌ها و شهرداری‌های سراسر جهان کمک کند تا وضعیت تولید و امحای پسماند خود را با کمک بخش خصوصی و سازمان‌های مردم‌نهاد مدیریت کنند.

کد خبر 478412
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تهران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha