یکشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۸۷ - ۰۶:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: چارلتون هستون بازیگر هالیوود و برنده جایزه اسکار برای بهترین بازیگر در سال 1959 در سن 83 سالگی درگذشت.

به گزارش سی ان ان، بیل پاورز سخنگوی خانوادگی هستون اعلام کرد: چارلتون هستون شنبه شب 5 آوریل در خانه خود در بورلی هیلز و در حالی که همسرش لیدیا نیز در کنارش بود، درگذشت.

جارلتون هستون از سال 2002 از یک بیماری تحلیل برنده مشابه سندروم آلزایمر رنج می‌برد. هستون خود در سخنانی پس ازآشکار شدن علائم اولیه بیماری گفته بود: من باید به طور مساوی با شجاعت و تسلیم کنار بیایم.

چارلتون هستون که عمدتا طی سال‌های فعالیت خود در سینمای هالیوود در نقش‌های مذهبی، تاریخی و حماسی ظاهر شده بود، درباره خویش می‌گفت: من چهره‌ایی دارم که به قرن دیگری تعلق دارد.

چارلتون هستون در طول سال‌های فعالیت خود ریاست گروه بازیگران خارج از صحنه و  بازیگران صحنه گیلد را عهده دار بود. هستون همچنین رییس موسسه فیلم آمریکابود و در راهپیمایی نهضت حقوق مدنی در سال‌های 1950 شرکت جست.

اما با گذر زمان و بالارفتن سن، هستون شخصیتی محافظه کار پیدا کرد و برای کاندیداهای محافظه کار در عرصه سیاسی امریکا به تبلیغ پرداخت. در ماه ژوئن 1988 هستون به عنوان رییس انجمن ملی تفنگ، آمریکا تعیین شد. از این زمان به بعد او با در دست داشتن تفنگی در برنامه‌های تبلیغاتی ظاهر می‌شد.

هستون در آن زمان به دلیل مواضع محافظه کارانه‌اش در حمل سلاح مورد انتقاد بسیاری قرار گرفت. مایکل مور کارگردان آمریکایی نیز یکی از آخرین سکانس‌های فیلم انتقادی بولینگ برای کلمباین را به گفت‌وگو با چارلتون هستون به عنوان یکی از اصلی‌ترین حامیان حمل اسلحه در آمریکا اختصاص داد.

هستون حتی از بیل کلینتون رییس جمهوری وقت آمریکا به دلیل مواضعش در مخالفت باحمل آزاد سلاح، به شدت انتقاد کرده بود.

چارلتون هستون در آوریل سال 2003 با ذکر این مطلب که سفر خوبی بود و من از هر لحظه آن لذت بردم، از ریاست انجمن ملی تفنگ امریکا کناره گیری کرد. در همین سال هستون مدال آزادی ریاست جمهوری آمریکا بالاترین نشان افتخاری مدنی آمریکا را دریافت کرد.

به رغم آنکه فعالیت‌های سیاسی هستون و حمایت وی از محافظه کاران در عرصه سیاسی آمریکا وجهه وی را به عنوان بازیگری برجسته تحت‌الشعاع قرار داده بود، بسیاری از کارشناسان سینما وی را از برجسته‌ترین بازیگران تاریخ سینمایی هالیوود به حساب می‌آورند.

هستون در طول فعالیت خود در سینمای هالیوود در فیلم‌های بزرگی نظیر ده فرمان، بن هور و ال‌سید بازی کرد.او در سال 1959 به دلیل ایفای نقش در فیلم بن هور جایزه اسکار برای بهترین بازیگر سال را از آن خود کرد.

کد خبر 47833

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز