مقامات بهداشتی تأیید کرده‌اند گونه جدید کورونا ویروس را که با شیوع نگران‌کننده بیماری تنفسی در شهر ووهان چین مرتبط است، در زنی که از چین به تایلند سفر کرده بود، یافته‌اند.

coronavirus

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین سازمان جهانی بهداشت روز دوشنبه ۲۳ دی اعلام کرد که مقامات تایلندی این زن از ۸ ژانویه در بیمارستان بستری است و نخستین مورد این بیماری تنفسی مرموز است که در خارج از چین یافته شده است.

سازمان جهانی بهداشت در بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد: «احتمال اینکه موارد دیگری از بیماری در کشورهای دیگر یافت شود، دور از انتظار نیست و این وضعیت بر فراخوان‌های سازمان جهانی بهداشت بر پایش فعال و آمادگی برای این بیماری جدید تاکید می‌کند.»

بر اساس بیانیه‌ای کمیسیون بهداشت شهر ووهان در چین به حال ۴۱ نفر مبتلا به این ویروس جدید که به نظر می‌رسد نوع جدیدی از کورونا ویروس باشد، شناسایی شده‌اند.

روز شنبه این هفته یکی از این موارد، مردی ۶۱ ساله درنتیجه ذات‌الریه ناشی از ویروس درگذشت. هفت نفر دیگر از بیمارستان مرخص شده‌اند و شش نفر دیگر در وضعیت بحرانی باقی مانده‌اند.

ساکنان و ناظران به‌خصوص نگران شیوع بیماری در چین هستند، چراکه در سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ یک کورونا ویروس دیگر که عامل شیوع «نشانگان حاد شدید تنفسی» یا سارز شد، به ۳۷ کشور گسترش یافت و باعث مرگ بیش از ۸۰۰ نفر شد. مقامات چینی در آن هنگام در ابتدا تلاش کردند شیوع بیماری را پنهان کنند و تصور می‌شود همین کار باعث بدتر شدن شیوع بیماری شد.

مقامات چینی گفته‌اند در حال حاضر شواهدی درباره انتقال انسان به انسان این ویروس جدید وجود ندارد. صدها نفر از افرادی که در تماس با این بیماران بوده‌اند، ازجمله کارکنان بهداشتی به این ویروس آلوده نشده‌اند.

اما درحالی‌که چین در آستانه برگزاری جشنواره بهاری و شروع سال جدید قمری چین است و میلیون‌ها نفر بر اساس سنت رایج برای بازگشت به نزد خانواده‌هایشان سفر می‌کنند، مقامات به اهالی کشور هشدار داده‌اند که مراقب علائمی مانند تب، اشکال در تنفس یا درد بدن باشند.

کورونا ویروس‌ها از خانواده‌ای ویروس‌ها هستند که در میان حیوانات هم در گردش است و در سال‌های پیشین عامل دو عفونت تنفسی «سارز» و «مرس» (نشانگان تنفسی خاورمیانه» شده است. مقامات بهداشتی چین معتقدند که یک بازار غذاهای دریایی که در آن حیوانات زنده هم به فروش می‌رسد، منشأ شیوع فعلی این کورونا ویروس جدید بوده است.

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های پکن گفته است که خطر ناشی از این شیوع بستگی «امکان سرایت ویروس میان انسان‌ها و چگونگی این سرایت، شدت بیماری ناشی از ویروس» و اقدامات پزشکی و سایر اقدامات جلوگیری کننده در دسترس برای مهار گسترش این ویروس دارد.

کد خبر 478238

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha