مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۸۷ - ۰۵:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: آیا کافئین موجود در قهوه می‌تواند باعث مرگ انسان شود؟ نه به این سادگی‌ها،اما قهوه‌ای را که می‌خورید دست کم نگیرید.

کارشناسان می‌گویند برای اینکه قهوه بتواند باعث مرگ شخصی شود، او باید 80 تا 100 فنجان قهوه (حدود 23 لیتر) پیاپی سر بکشد، که معادل 10 تا 13 گرم کافئین خالص می‌شود.

و حتی اگر شما این همه قهوه را بنوشید، مقدار مفرطی از آب که درون بدن تجمع می یابد، شما را به علت رقیق شدن مواد مغذی ضروری در جریان خون‌تان می‌کشد.

با وجود مقدار زیادی قهوه که برای کشتن یک فرد لازم است، مقدار بسیار کمتری از آن می‌تواند تاثیرات ناخوش‌کننده‌ای بر روی شما بگذارد، و تاثیرات درازمدت کافئین بر بدن هم تاحدی نامعلوم باقی می‌ماند.

اخیرا زنی در انگلیس در طول چهار ساعت هفت دوبل شات قهوه اسپرسو نوشیده بود و به خاطر تپش قلب شدید و تنگی نفس روانه اورژانس بیمارستان شد. او در طول یک روز از این مصرف بیش از حد کافئین بهبود یافت؛ و پزشکان توضیح دادند که او سه برابر بیشتر از میزان بی‌خطر مصرف روزانه کافئین (حدود 300 میلی‌گرم که معادل دو یا سه فنجان قهوه می‌شود) از این ماده دریافت کرده بود.

اگر مردی به جای این زن این مقدار قهوه اسپرسو نوشیده بود، ممکن بود وضع از این هم وخیم‌تر شود، چرا که زنان 25 درصد سریعتر از مردان کافئین را در بدن تجزیه می‌کنند.

اما این نوشیدنی پرطرفدار دقیفا چگونه اثر خود را بر بدن ایجاد می‌کند؟ 

کافئین مانند سایر مواد محرک‌، فشار خون را افزایش می‌دهد، سرعت ضربان قلب را افزایش می‌دهد و به طور گذرا باعث انقباض و تنگ‌شدن رگ‌ها می‌شود. این اثرات در صورتی که شدید باشد، با ایجاد حمله قلبی، سکته مغزی و سایر مشکلات قلبی - عروقی ممکن است مرگ‌آفرین باشد.


LiveScience, 15 Aug., 2007

کد خبر 47812

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز