نقوی‌حسینی و کریمی‌قدوسی بار دیگر با اظهارات‌شان حاشیه‌ساز شدند.

مجلس

به گزارش همشهری آنلاین، اعتماد نوشت: «معنا ندارد که ناگهان چیزی دیدید و آن را بزنید؟ مگر کفتربازی است یا کلاغ و مرغابی است؟ به نظر من بعید به نظر می‌رسد که خطای عادی انسانی اتفاق افتاده باشد! قطعا باید پشت‌پرده‌هایی داشته باشد.» این عین اظهارات سیدحسین نقوی‌حسینی، سخنگوی اصولگرا و نزدیک به جبهه پایداری کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری اصولگرای نسیم است؛ اظهاراتی که به‌زعم بسیاری نه‌تنها با ادبیاتی نه چندان متناسب با جایگاه و شأن نمایندگی او بیان شده، بلکه به خودی خود ابهامات بسیاری را در افکار عمومی ایجاد کرد. این اظهارات که درقالب یک گفت‌وگوی ویدیویی با خبرگزاری اصولگرای نسیم بیان شده، در رسانه‌های خارج کشور بازخورد بسیاری داشت و بر حجم ابهامات این غائله پرابهام افزود.

نقوی‌حسینی به‌واسطه جایگاهش در کمیسیون امنیت ملی و همچنین خط و ربط‌های سیاسی و عقاید جناحی‌اش، اصولا می‌کوشد کمتر سخنی بگوید که با بازخوردهای این‌چنین مواجه شود؛ از این‌رو این اظهارات چندان با سابقه و نوع کنش و واکنش‌های او همخوانی نداشت و بنابراین احتمال اطلاع او از مطالبی بیان نشده و اطلاعاتی از پشت پرده را تقویت کرد اما دیری نپایید که نقوی‌حسینی که با حکم شورای نگهبان از رقابت برای حضور در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی بازمانده، در صحن پارلمان به تصحیح گفته‌هایش برخاست.

او در جلسه علنی روز گذشته مجلس اظهارات اخیرش را برای «دفاع» از سپاه پاسداران خواند و تصریح کرد: «هدف من از مصاحبه با خبرگزاری نسیم مبنی بر اینکه دست‌های پنهانی در این حادثه در کار بوده، برائت سپاه از این حادثه و اعلام خرابکاری و نفوذ در این واقعه بوده است.»

این نماینده مجلس در ادامه اظهارات خود چیستی و چرایی «نفوذ» مدنظرش را تشریح نمی‌کند اما صراحتا از امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده هوا فضای سپاه پاسداران اعلام حمایت کرده و متقابلا تمام اظهارات گذشته‌اش را پس گرفته و تاکید می‌کند که گفته‌ها و ابهاماتی که مطرح کرده، مربوط به پیش از زمان نشست خبری فرمانده هوافضای سپاه است و با اظهارات این مقام نظامی، همه ‌چیز «روشن» شده است.

او همچنین گفته‌های امیرعلی حاجی‌زاده را «التیام‌بخش» درد ملت توصیف کرد و تلویحا اعتراض‌های صورت گرفته در روزهای اخیر را به انگلستان و دخالت‌های سفیر این کشور در تهران ارتباط داد و از این‌رو خواستار «اخراج» سفیر انگلستان از کشور توسط وزارت امور خارجه شد.

اظهارات نقوی‌حسینی که این روزها در شبکه‌های اجتماعی از یک‌سو با انتقادهایی بی‌شمار مواجه است و ازسوی دیگر حمایت در نوع خود کم‌سابقه اصولگرایان و رسانه‌های‌شان را به چشم می‌بیند، روز گذشته از سوی بسیاری از اصولگرایان پارلمان مطرح شد.

جواد کریمی‌قدوسی، نماینده اصولگرای مشهد نیز از جمله این نمایندگان بود. او که بنابر گفته‌های روز گذشته‌اش در صحن علنی مجلس ظاهرا تاییدصلاحیت شده، در اظهاراتش علاوه بر تمجید از قاسم سلیمانی، فرمانده شهید سپاه قدس طعنه‌ای هر چند کوتاه و گذرا به آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی، رییس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام زد تا جایی که خبرگزاری ایلنا از تیتر «توهین» برای این اظهارات او استفاده کرد.

نماینده عضو جبهه پایداری مشهد در ابتدای اظهاراتش که در قالب نطق میان دستور مطرح شد، کتاب تاریخ انقلاب را دارای «عبرت‌های بسیار» خواند و تاکید کرد: «امروز می‌ببینیم پس از ۴۱ سال از وقوع انقلاب اسلامی سردار سلیمانی در کجا با چه حال با چه نیت و با چه ایمانی و به دست چه دشمنی به شهادت می‌رسد و در سطح جهان به نماد مبارزه با استکبار جهانی و صهیونیسم، تبدیل می‌شود اما دیدیم از همان استان کرمان کسی را با سابقه بیشتر که در استخر فرح قبض روح شد که می‌شود او را نماد عبرت تاریخ انقلاب اسلامی دانست.»

او همچنین در بخش دیگری از اظهاراتش صراحتا بریتانیا را متهم به «دخالت در انتخابات» ایران با هدف جلوگیری از «روی کارآمدن انقلابیون رادیکال» کرد و با انتقاد از عملکرد دولت در این زمینه گفت: «یکی از سیئات دولت یازدهم و دوازدهم این بود که به‌خاطر علاقه خاص رییس‌جمهوری سطح روابط با دولت خبیث انگلیس که به علت حضورش در فتنه‌ها و دشمنی‌ها و تحریم‌ها به صفر رسیده بود، ارتقا پیدا کرد.»

این نماینده مجلس نیز که بارها و بارها با واژگان خود جنجال‌های بسیاری را در شبکه‌های اجتماعی ایجاد کرده این‌بار نیز از تریبون مجلس سفیر بریتانیا را «روباه کوچک» خطاب کرد و خواستار اخراج او از ایران شد.

بدین‌ترتیب آنچه در این میان قابل توجه است، نوع ادبیات نمایندگان اصولگرای مجلس و واژگانی است که توسط آنها مطرح می‌شود؛ واژگانی که به‌عقیده بسیاری از ناظران و تحلیلگران عرصه سیاست به هیچ عنوان با ادبیات صحیح نقد سیاسی همخوانی ندارد.

کد خبر 478030

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha