جان کری وزیر امور خارجه دولت پیشین آمریکا ضمن رد ادعاهای اخیر دونالد ترامپ و مایک پمپئو درباره توان موشکی ایران تصریح کرد که قدرت موشکی جمهوری اسلامی به مدت‌ها پیش از برجام بازمی‌گردد.

جان کری

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، به دنبال حملات موشکی ایران به پایگاه‌های نظامی آمریکا مستقر در عراق که در پاسخ به اقدام تروریستی کاخ سفید در به شهادت رساندن سردار سپهبد قاسم سلیمانی صورت گرفت، دونالد ترامپ روز چهارشنبه گذشته مدعی شد که پس از توافق برجام، ۱۵۰ میلیارد دلار از سوی دولت باراک اوباما در اختیار ایران قرار گرفت و یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار آن پول نقد بود.

ترامپ و وزیر امور خارجه دولت او مایک پمپئو مدعی هستند که ایران با استفاده از پولی که پس از امضای برجام از دولت وقت آمریکا دریافت کرده، توانسته است توان موشکی خود را تقویت کند و موشک‌هایی که به پایگاه عین‌الاسد اصابت کرد، حاصل همان پول‌هاست.

جان کری به سی‌ان‌ان گفت: ترامپ دراین باره دروغ می‌گوید، چراکه ما هرگز ۱۵۰ میلیارد دلار به ایرانی‌ها ندادیم، حتی مبلغی نزدیک به آن هم پرداخت نشد. پولی هم که به ایران پرداخت شد، در چند مرحله در اختیار این کشور قرار گرفت.  

جان کری به رقم دقیقی اشاره نکرد.

وزیر امور خارجه دولت اوباما افزود: پرداخت پولی که در آن زمان به ایرانی‌ها داده شد، هیچ ربطی به توافق هسته‌ای نداشت و پولی هم که پرداخت شد صرف بدهی‌ها و بهبود زیرساخت‌های اقتصاد آن کشور شد.

جان کری با اشاره به اینکه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بودجه معمول خود را داشته است، به سی‌ان‌ان گفت: بنابراین، این حقیقت ندارد که این پول دقیقا و مستقیما به سپاه پاسداران  ایران داده شده باشد.

جان کری افزود: سپاه بودجه خود را دارد و برنامه موشکی خود را از مدت‌ها قبل از آنکه آمریکا هرگونه توافقی با ایران صورت دهد، ایجاد کرده بود.

روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بامداد چهارشنبه ۱۸ دی ماه از شلیک چندین موشک بالستیک به سمت پایگاه عین‌الاسد آمریکا واقع در استان الانبار عراق خبر داد.

براساس اطلاعیه روابط عمومی سپاه انقلاب اسلامی ده‌ها موشک زمین به زمین  به این پایگاه آمریکایی اصابت کرد.

سردار سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده شهید سپاه قدس و ابومهدی المهندس معاون سازمان نیروهای مردمی عراق به همراه ۸  نفر دیگر بامداد جمعه ۱۳ دی در مسیر فرودگاه بغداد به دستور «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا و با پهپادهای وزارت دفاع این کشور (پنتاگون) ترور شدند و به شهادت رسیدند.

کد خبر 477960

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
    1 0
    به روباه گفتند شاهد کیه گفت